bra och lätt 1/2-mannatält med minst 100cm innerhöjd?

Hej!

Jag letar efter ett en/tvåmannatält för sommar/höstvandringar i fjällen, möjligtvis även i Sydeuropa.

Viktigt för mig är att jag kan sitta rakt i tältet, vilket i min fall betyder minst 100cm takhöjd

Allra helst skulle jag vilja ha ett tält som väger runt ett kilo. Har även kollat tält som väger 1,5-2 kg.

Och pris / kvalite - jag köpte i god tro ett Eureka Spitfire Solo och fick konstatera att bara några år senare så flagade silikonet av och tältet blev såklart helt värdelöst. Kundtjänst var inget att prata om. Så denna gången köper jag hellre ett bra tält för 6000 kr som håller i 10 år än ett mindre bra som man snart får slänga. Får jag ett bra tält för 3000 kr så klagar jag inte, med som sagt, vill inte kompromissa med kvaliten denna gång, särskilt inte vad gäller silikonbehandligen - vore tråkigt att råka ut med samma sak igen! Undar om sånt är vanligt med billigare tält ellerhar jag bara haft otur?

Det enda tältet jag hittills hittat som motsvarar alla mina önskemål inkl vikt är Nordisk Telemark Lightweight 2. Har dock inte hittat så mycket info om detta tält. Är det någon här som har haft det under en längre tid och kan berätta hur den har funkat? Eller kommer på andra motsvarade tält?

I den tyngre viktklassen har jag listat

Helsport Ringstind Light
HIlleberg Anjan 2
Hilleberg Unna
Vaude HOgan UL
Arctic Alpine Veloce

varav de två sistnämnda är betydligt billigare, vilket gör mig lite tveksam.

Tacksam för all feedback, förslag på tält, kommentarer på kvaliten på de tält som jag har listat!

mvh Paula

Om takhöjd är prioriterat så titta på Anjan 3. Det är klart att någonstans måste man dra gränsen för vikt osv men jag tycker i detta fall att trean är värd de extra två hektona, det är verkligen jätterymligt för två och ändå lätt nog att kånka runt på själv. Jag är 190cm och trivs inte bra alls i hillebergs tvåmannatält med 95cm i tak, de med 105 är som natt och dag och den extra bredden gör att du får plats att organisera din packning bättre i absiden och kan leva om lite mer inne i tältet.

Ser fram emot att höra vad andra har att säga om övriga tält, jag har enbart erfarenhet av hilleberg än så länge.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag har Keron 4GT och Arctic Alpines WBT-2.

Mycket lika i utförande, så jag tycker att man inte skall räkna bort Veloce pga priset i alla fall. Men så värst rymligt är det ju inte i jämförelse med Anjan.

Köpte ett ringstind 2 för en månad sedan. Så jag tänker bara yttra mig om det.
Har bara sovit 3 nätter i det än så länge men mitt första intryck är positivt.
Bra ventilation, kvaliteten känns hög. Relativt smarta lösningar. Känns stabilt.
Takhöjden känns också bra, riktigt bra, jag kan gå in i tältet utan att riva det, är 191 cm.
Har inte haft problem med att slå i innertak varken med ansikte eller fötter. Även om det inte finns extremt mycket plats över på nämnda ställen.
Men det är rymligt, god komfort.
Man kan sova två men då bör det vara med någon man gillar att vara intim med om man säger så.
Jag köpte det av några huvudskäl:

-Takhöjden.
-Priset i förhållande till kvaliteten.
-Komforten.

Enda minuset som jag kan se är möjligtvis vikten. Packvolymen är ok. Men det finns ju helt klart lättare varianter. men med lite mindre takhöjd och innermått för det mesta.
Köpte mitt från outdoorfair för 3500:- med frakt, snabb leverans. Bra skit.
För övrigt är det samma som light varianten förutom vävar i ytter och innertält samt golv.

/alex

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips