Bra och billigt friluftsliv

Jag har lite svårt att förstå din ironi ibland får jag erkänna. Ditt inlägg om att du ville ha forum för röda, gröna etc tolkade jag först som att du var emot BoB... men nu ser jag ju att det är denna typen av material du är mest intresserad av.

Camisco nämnde felaktigt att testet saknade viktangivelser, står i tabellen 'Ungefärligt vikt i gram' som alltså här avses vikten på hela sovsäcken. Och WigWam skall ju enligt specifikation funka ner till 0 grader som passar då till dina alper, även om jag blir lite skeptisk när man tittar på konkurrenterna som inte når ner dit med ungefär samma vikt och tjocklek.

Jag har en High Colorado Aerolite som sommarsäck och den kan rekommenderas. Extremt liten och cirka 750 gram. Dock komforttemperatur på -15 så tält eller förstärkningsplagg rekommenderas. När jag kör tarp brukar jag dra in regnstället i sovsäcken som jag ligger på för isolering mot marken.

Övrig BoB-utrustning som kan rekommenderas är för övrigt Engelsson Hakkas-byxor som tidigare diskuterats på andra ställen. jag skall i helgen fälttesta deras Kalix som även skall vara vattentäta. Tror inte det blir något regn i helgen men ett bra test för att se andningsförmågan då istället kanske. Blir en övernattning i tarp också som är ett kombinationsbygge av ÖoB's monodometält för 99 kronor och deras 80g/m2 lättviktspresenning. Återkommer med rapport och kanske bilder.


Jag skrev, helt korrekt, att jag inte såg viktangivelserna
(jag tryckte alltså på den först citerade länken, den till artikeln).
Skitsamma. Vikterna varierade, om jag nu läser rätt i hastigheten, från tungt till mycket tungt.

Jag har också svårt att tro på de mest optimistiska temperaturangivelserna.
 
jag har fått intrycket att du mest vandrar på låglandet i södra Sverige. I tex Alperna är det inte ovanligt med frost under klara nätter i juni-juli och då kan tempen gå ner till kanske +5; då tycker jag det är skönt med komfort +2. Enstaka år kan det bli rena vintern, dock oftast kortvarigt. I fjällen har jag aldrig haft frost, men jag går ju aldrig före den 15/7, ofta först en bit in i augusti.

Undersökningen handlar vad jag kan se inte alls om det vi kallar friluftsliv, utan "semester", vilket väl oftast innebär camping. Jag såg ingen uppgift om vikter - det betyder förstås inte så mycket om man åker bil mellan lägren.

Då har du fått rätt intryck, mina vandringar är företrädesvis i den terrängen.
Jag är aldrig på vandringar sommartid där jag kan drabbas av kyla som du beskriver, utan kylan möter jag då jag är ute lika mycket vintertid.
 
när det gäller ursprungsfrågan och att komma bort från prylhysterin vill jag nog också slå ett slag för begagnat marknaden.

personligen föredrar jag prylar av kvalité. ofta går ju det kravet hand i hand med ett kännt och etablerat märke och högt pris. dock inte alltid. så det första man kan göra är väl att rota runt lite och se om det kanske finns någon no-name-produkt med liknande kvalité fast till vesäntligt lägre pris.

när det gäller biltema, Ö&B osv tycker jag nog oftast att det inte är så mycket att hänga i julgranen, det mesta är bara crapp och ganska onödigt att det har släpats ända hit från kina för att sedan hamna på soptippen efter någon gångs användning.

bättre är då att kika in på myrorna eller leta upp sådana där loppisar där privat personer hyr bord och leta fram gamla rejäla kvalitéts grejer, som kanske har nåt år på nacken, och därför nästan ges bort, men som funkar många maånga år till.

köpte förra vintern två caravan dun sovsäckar på myrorna för 40:- /styck. båda i nyskick och känns trost att dom kanske är 15år hundra gånger bättre än vad man får på Ö&B för femdubbla summan.

överskotts försäljning av militärt material är ju också kanon. jag tror jag har totalt fyra regnrockar inköpta för nån femtilapp styck, tycks vara omöjliga att få hål på och kan användas till det mesta.

när det gäller övriga kläder är ju frågan om man behöver så jätte mycket annat än det man använder i det "civila livet" trots att garderoben är fulla av underställ och märkes-friluftsplagg är det inte sällan jag ramlar i väg på heldags turer i helt "vanliga" kläder. just nu är ett par avlagda rea chinos med benfickor, från dressman, för 149:- lite halv favoriter. ska man röra sig hela tiden ser jag inga jätte problem med bomulls t-shirt och en vanlig college tröja, tvärom ibland känns det skönare än ett tight underställ.

kan man inte köpa en begagnad, eller låna en rygga, om man bara ska göra nån kortare tur eller prova om friluftslivet är något man gillar, då måste jag nog säga att man redan där bevisat att man inte är av det rätta virket.
 
De flesta har en dröm, en del genomför den.
Enkelt billigt och bra friluftsliv börjar givetvis hemma med matsäckeutflykt. Gummistövlar, regnkappa och en tidning att sitta på i en plastpåse. Thermos och ett matpaket samt en väska att bära det i.
Det räcker att gå ner till ån eller stranden och bara titta ett tag medan man fikar. Inbjuder vädret och man är trött kanske man vill ligga ner och läsa tidningen eller en bok man håller på med. Någon vill kanske bara sova en lur ute.
För detta behövs ingen specialutrustning utan bara lusten att göra det samt att genomföra det.
Billiga bra grejor kan man hitta på bytesmarknader, loppisar och försäljningar, förutom nämnda vill jag ta med Erikshjälpen som ofta haft fina grejor till små pengar. En annan källa är äldre fd friluftsmänniskor som skall flytta till mindre......kompletta fjällutrustningar av äldre modell men vårdat och välskött för mycket små pengar....
Billigast brukar bli att låna och få, fråga runt i släkten och bland vännerna. Mer än ni anar dväljs i källar och vindsförråd.
Att jämföra pris/kvalitet/vikt/livslängd kan den göra som avser bära längre sträckor långt hemifrån.
Men till Bra och Billigt friluftsliv kan man satsa på genomförandet, ofta.
Go tur!
 
Beställ från utlandet finns masa surplusshoppar te.x den här www.surplusandoutdoors.com

Alltså t.ex får man fan skalplagg /byxor med goretex och jacka nya för mindre än en tusing.

Kök,ryggsäck,skalplagg,kängor,mössor - allt nytt för kanske 3-4 tusen.

Köper man detta i Sverige så hamnar man på 10k plus för motsvarande prestanda , man slipper ju se ut som en cammobög för det priset men man kan ju mixa lite så man ser normal ut så tjänar man massa stålar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nicke45 Om att boka billigt boende för ryggsäcksresande Allmänt om friluftsliv 0
såg Friluftsliv= hembereskap. Allmänt om friluftsliv 84
Dania Friluftsliv får inte bli något bara för eliten Allmänt om friluftsliv 91
lisalars Vad tycker du om Skånes friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 60
jojjebros Hur spenderar man sitt friskvårdsbidrag i naturen? Allmänt om friluftsliv 33
brigas Storstadsperspektivet på friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 22
Igelkotten123 Finns det användning för min sekatör i naturen? Allmänt om friluftsliv 39
Skogsstjärnan Enkelt friluftsliv... Allmänt om friluftsliv 67
HannesWeiß Friluftsliv i närheten av Växjö Allmänt om friluftsliv 0
brigas Utbildningsnivå och intresse för friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 4
YvonneJson Friluftsliv i Vietnam? Allmänt om friluftsliv 0
Tundraman Vad är friluftsliv för dig.... Allmänt om friluftsliv 13
Isak Knutsen Interessert i friluftsliv i Norge Allmänt om friluftsliv 0
Ghost of Tom Joad 2017 - Komma igång på riktigt med friluftsliv! Allmänt om friluftsliv 13
Magnoliamountain Ny inom "friluftsliv" Allmänt om friluftsliv 32
annasi Friluftsliv & "normalt" jobb - en enkel fråga! Allmänt om friluftsliv 8
NaturBoel Söker tips på ort med bra friluftsliv och lite kultur Allmänt om friluftsliv 6
NaturBoel Jobba inom friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 25
simonhj Friluftsliv i Oktober/November? Allmänt om friluftsliv 7
sanjacobi Äventyr/friluftsliv vs vardag med 40h arbetsvecka Allmänt om friluftsliv 16
Tundraman Friluftsliv o prylhysteri=ett flyktbeteende? Allmänt om friluftsliv 17
Tundraman Friluftsliv som intresse.. Allmänt om friluftsliv 7
obbbi Friluftsliv i Mälardalen Allmänt om friluftsliv 4
auroralexx Jobba inom friluftsliv Allmänt om friluftsliv 5
icz Jobba med kring friluftsliv Allmänt om friluftsliv 8
Gun-valld Friluftsliv och förhållanden Allmänt om friluftsliv 96
CF673 Friluftsliv på 15 minuter? Allmänt om friluftsliv 15
krokben Friluftsliv högskola? Folkhögskola? Allmänt om friluftsliv 7
avslutat_17_06_20 iPhone appar för friluftsliv Allmänt om friluftsliv 16
Ann-Cathrine Jobbar du inom natur - logi - friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 0
KORITFW Tonåringar drar sig från friluftsliv och äventyrande? Allmänt om friluftsliv 33
Elin-d Hur startade erat intresse för friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 44
Agneta_T Friluftsliv/vandra "med diabetes" Allmänt om friluftsliv 6
Anders V Hinder för friluftsliv Allmänt om friluftsliv 122
moe_mart Natur, friluftsliv och kommersen Allmänt om friluftsliv 6
mrbambocha Gillar äventyr och friluftsliv- vilken utb/yrke passar? Allmänt om friluftsliv 18
LisaKW Grundläggande näringslära vid friluftsliv Allmänt om friluftsliv 2
lillvafflan Svensk bilsemester med vandring och friluftsliv Allmänt om friluftsliv 9
Ahkká Svenskt forskningsprojekt om friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
Sarvi Framtidens friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
seon Lågintensivt och Högintensivt friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
bastuper Att studera scouting och friluftsliv på egen hand Allmänt om friluftsliv 37
annaterese Friluftsliv som metod Allmänt om friluftsliv 10
såg friluftsliv lika med miljötanke sant. Allmänt om friluftsliv 21
Maskinbengt Rovdjur och friluftsliv Allmänt om friluftsliv 24
REDJon Söker friluftsliv kompis kring Örebro eller Stockholm :) Allmänt om friluftsliv 0
mivron #friluftsliv på irc.dal.net Allmänt om friluftsliv 12
Erik F Bloggar om friluftsliv Allmänt om friluftsliv 9
smj_t Friluftsliv i Göteborg? Allmänt om friluftsliv 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.