Bra kartor för jotunheimen

Tjena tjena!

Jag var i Jotunheimen aust nu i veckan och köpte där en papperskarta på en bensinmack då de kartor jag beställde på internet en vecka innan inte hann komma. Jag tror dock kartorna jag beställde och den jag köpte på bensinmacken var precis likadana.

Jag ska nu till jotunheimen vest om två veckor igen med ett annat gäng och undrar ifall det finns kartor som är bättre än andra för detta område.

Det jag pratar om är till exempel skillnaden mellan de oranga calazo- kartorna i Tyveck och de lila lantmäteriet-fjällkartor vi har här i Sverige, där de lila fjällkartorna har mycket mer exakta höjdkurvor än de orangea Calazo-kartorna.

Finns det någon norsk motsvarighet?

Den norska kartan för aust som jag använde var nordeca turkart 50 000 karta och var ganska oexakt!

Kanske lite väl nojig, men jag tycker om bra kartor :cool:

// Daniel

Hele Norge rätt i lomma

Googla på min rubrik så kan du ladda ner app (iOS och Android) och önskat område till din mobil.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Tack! Använder helst inte mobilen som navigation i fjällen, utan helst papperskarta. Men det kan ju fortfarande vara till hjälp i planeringen med bra digitala kartor!

/Daniel

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips