Bra kamera för att Blogga under en väldigt lång period

Hej1
Jag ska cykla en väldigt lång sträcka (det kommer ta dagar) och vill då filma hela resan. Jag ska resa från Borås till Kiruna och kan tänka mig ladda kameran några gånger längst resan. Jag tänker även filma under natten då jag sover. Någon som vet en bra kamera med bra batteritid med ett bra budget pris (så billig som möjligt!!!) Och ska sedan bestiga Sveriges högsta berg, kebnekaise och filma under hela den tiden. (Detta är inget skämt) Nattfilmningen kan jag överväga att ta bort men vill gärna ha det också.

Tack för hjälpen i förväg!
 
Du behöver många stora minneskort (och inställd på låg filmkvalitet) och många batterier att byta med om du tänker filma kontinuerligt (och inte radera efterhand) och bara ladda några gånger. Solcell kan hjälpa dig, se andra trådar här på utsidan om bäst vikt/prestanda/pris.
Tror de flesta kameror filmar max någon/några timmar per laddning. "Timelapse" kanske kan vara ett alternativ, dvs ta en stillbild i minuten eller hur ofta du väljer.

/Patrik
 
Gopro kamerorna har relativt bra batteritid och det går att köpa billiga tredjeparts'-batterier samt extra batteripack. I dagsljus blir det bra kvalité men ljudet är kasst i vind om du inte har extern mic. Men det kommer gå åt mycket batteri och du behöver ha många laddare med dig så att du kan ladda flera samtidigt när du stannar för det.

Går säkert hitta batteritider på nätet för kameran. Ett alternativ till många minneskort är att ta med en extern-hd med stöd för att kopiera in direkt från minneskortet.

Själva resan är på ca 150mil, vid dessa resor med tält osv. brukar jag planera 10mil/dag eftersom man oftast vill turista någon dag och hinna mer än att cykla. Vet inte hur van cyklist du är, det går givetvis göra det mycket snabbare. En nybörjar med hyffsad form och cykel med mycket packning ska nog inte räkna med mer än 20km/h som snitthastighet. Så för 10mil om dagen behöver du sitta 5h i sadeln/dag. Stannar du till för bad, tar en bensträckare äter mat osv är det normalt att hamna på 8h/dag.

En stilla undran, vem är det som ska orka titta på hela denna film? Eller är det något annat syfte bakom att filma precis hela resan?

Men i övrigt kör på, det är verkligen en bra första cykelresa
 
Observera att du behöver en digital videokamera. Vanliga fotokameror har begränsad filmtid enligt eu-lagstiftning.
Jämför videoskatt.
De flesta är nöjda med kortare snuttar som klipps ihop till en längre film. De klarar sig med den digitala fotokameran. Vill man filma kontinuerligt behöver man alltså en digital videokamera. De beskattas olika, därför den lagstadgade skillnaden.

/John
 
Timelaps bör du använda för t ex nattsekvenser. Övervakningskamera eller åtelkamera är andra alternativ för kontinuerlig dokumentation.

Du verkar ambitiös och jag tycker du skall överväga ta med flera kameror för denna uppgift. Gärna en actionkamera som registrerar fart i bilden. GPS-spår på kartbakgrund bör du ha med för att dokumentera var filmsnuttar är tagna.

En vattentät kamera t ex Olympus TG-6 eller en av Sonys Cybershot DSC-RX100 modeller alternativt
Panasonic Lumix DMC-TZ100 som alla kompletterar actionkameran bra.

För att få riktigt njutbar kvalitét på en video så behövs extern mikrofon eller en separat ljudinspelningsenhet. https://www.cyberphoto.se/sok?q=ljudinspelare

Gärna ett stativ också. Och öva på filmning och fotografering med din utrustning innan du sticker iväg.

Att sedan redigera är kanske 80% av arbetsinsatsen. Och det är risk att du behöver en bättre dator än den du har om du vill redigera i 4K.

Thure
 
En grundfråga som jag tror att du kommer att behöva ta ställning till är om du vill göra en fotoresa som företas på cykel, eller en cykelresa där du också vill filma litet. Känner du att du vill ha med flera olika kameror, stativ, separat ljudrecorder och mikrofon etc, så landar du snart i att du behöver en cykelkärra.

Utöver vikt och utrymme är det nog som andra redan nämnt strömförsörjningen som kommer att vara en stor utmaning. Solceller tror jag också är en lämplig väg att gå, så överdimensionerat som du har råd till för att få ut användbar effekt även i sämre väder, för att både ladda/driva kameran direktansluten och för att ladda något löst batteri samtidigt. Kameravalet tror jag egentligen är mindre kritiskt, jag skulle själv titta på någon GoPro-modell med tanke på det stora utbudet av tillbehör. Jag skulle förmodligen välja att filma i 1080p och 50 fps om inget specifikt talade för högre upplösning, du har ju möjlighet att prova dig fram innan resan och se om du klarar dig med 25 fps med tanke på rörelse/skärpa.
 
Utsidan at it's best.
En TS som inte har den minsta aningen om ämnet (enkelt att se hur frågan är formulerat), kommer med en fix idé och vill ha hjälp med detta. Man vill göra något som även skulle vara en seriös utmaning för en proffs, men här skall det göras av en glad amatör som saknar helt kunskap i ämnet och dessutom ska det vara så billigt som möjligt.
Istället för att säga att du behöver steppa upp seriöst i din kompetens inom detta innan du försöker dig på det, så haglar in en massa lösa tips och tricks som ändå inte hjälper.
Räkna själv, 24 timmar filmning i halvbra kvalité genererar ungefär 0,5TB data, det blir en hel del minneskort samt media att backa upp dessa). De flesta action kameror klarar med nöd och näppe 1,5 timmar på en batteri, oftast mindre, dvs. du behöver minst 16 batterier per dag. Det betyder oxo att du behöver en powerbank med ca. 100Wh per dag för att ladda dessa. Logistiken går knappt ihop, det blir riktig tunga saker samt riktigt dyrt.
Varför inte bara säga det istället för att ge en massa lösa tips som ändå inte hjälper?
Någon nämnde Timelapse, det hjälper jo att spara minneskort, men de kameror jag känner drar lika mycket batteri på Timelapse som på video. Så batteri problematiken kvarstår.
 
En vanlig digitalkamera (UTAN display, d.v.s. en spegelreflex eller en äldre med optisk sökare) drar ju knappt nåt alls när den bara är påslagen, så om en kamera drar lika mycket vid time lapse (kanske en bild i minuten) som vid video så är den i mina ögon felkonstruerad. Jag kan tänka mig att den är konstruerad så den filmar kontinuerligt men bara sparar ner bilder till minneskortet då och då. Men det antar jag är för att det är just "actionkameror" så tanken är att filma nåt snabbt förlopp med time lapse så det spelas upp snabbare. Det måste ju finnas kameror som är gjorda för time lapse, de är troligen smartare konstruerade.

Jag har haft en kamera (Kodak DC260) som vid längre time lapse faktiskt stängde av sig mellan exponeringarna (just för att spara batteri). Den är visserligen stenålder, men det visar ju att det går att lösa.

Kameror med display drar självklart en massa ström om displayen är igång.

Men lagringsbehovet och batteribehovet kan man som sagt var relativt enkelt räkna fram, och då inser man att det hela inte är helt trivialt att lösa.
 
Men lagringsbehovet och batteribehovet kan man som sagt var relativt enkelt räkna fram, och då inser man att det hela inte är helt trivialt att lösa.
Jag ser det faktiskt inte som särskilt komplicerat. Lagringsbehovet - antingen ett 512 GB kort per dag eller färre kort plus något (t ex pyttelaptop med externa HD) att dumpa dem på. Relativt kostsamt om man vill använda många kort men tekniskt förstås en ickefråga. Strömförsörjningen finns flera sätt att angripa, med pass-through matning via USB om man pratar GoPro, antingen från solcell eller från någon variant av större 12V-ackumulator av lämplig typ och kapacitet. Det mesta förutsätter förstås tillgång till elnät då och då, kanske varannan natt.

Men vi vet ju inget alls om TS syfte, eller förutsättningar ifråga om ekonomi och utrymme/vikt. Kanske räcker det med time lapse t ex, för att bara dokumentera var h*n varit. Eller kanske har TS släppt hela idén, eftersom h*n inte skrivit i tråden sedan start för fem dagar sedan. :rolleyes:
 
36 dagar sedan om jag räknar rätt.

En av många trådar som lever ett eget liv sedan någon ställt en lite oortodox fråga.

Thure
Haha, ja till och med såpass. Hade jag noterat att det var förra månaden, och att TS inte varit inne sedan dess, så hade jag inte svarat i tråden. 😊
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Johan.H Förvaring av kamera vid utenatt Fototeknik 6
Christoffer_123 Iphone kompatibel kamera för vandring Fototeknik 5
Totteman Ny kamera och snart något program Fototeknik 48
Hostan96 Liten kamera för filmning Fototeknik 26
hsp Kamera kan ej spara på minneskortet Fototeknik 3
majjen Kamera som tål vatten, stötar OCH minusgrader? Fototeknik 31
Dalu0700 Kamera i vildmark Fototeknik 18
Peifen Lättåtkomlig kamera vid vandring Fototeknik 25
Letaren Lätt/kompakt kamera till vandring Fototeknik 71
avslutatmedlemskap160620 Batterier till kamera på vandring Fototeknik 21
Still Alive Kamera som kan laddas via USB? Fototeknik 2
Magnus H Kamera: Liten, "billig" med grym kvalité. Fototeknik 5
Newlin Kamera stulen, Degeberga Fototeknik 1
maarkstrom Bra kamera att ha med på äventyr? Fototeknik 8
torpet Ny kamera - hajar noll Fototeknik 8
Hallen Vilken kamera skall jag välja? Fototeknik 8
Fizzle Microsoft erbjuder Codec för RAW-filer Fototeknik 1
fransgustav Köp av kamera utomlands Fototeknik 7
Matilda3 Köpa/välja billig kamera som tål tältboende Fototeknik 13
Brune Liten kamera med vattentätt hus Fototeknik 8
[Dave] Kamera irr! Fototeknik 3
Damberg Köpa en lite bättre än kompaktkamera-kamera? Fototeknik 17
Brune Även Canon lanserar plurrningssäker kamera Fototeknik 5
gro Ricoh GR-D II? Fototeknik 15
Enchanter Fototeknik kompakt kamera Fototeknik 10
torpet Vilken kamera? Fototeknik 2
peter1969 Dränkt kamera, hjälp! Fototeknik 7
Razzle-Dazzle Köpa ny kamera i usa eller ej? Fototeknik 5
Colt3n Köpa ny kamera 10 000 - 12 500 kr. Fototeknik 1
MatteBj grynig bild dv-kamera Fototeknik 4
skwimpy hjälp att välja kamera Fototeknik 3
kamilenski Extern blixt till kompakt kamera? Fototeknik 8
kamilenski Hjälp mig välja digital kamera! Fototeknik 30
skotertok Vad för video kamera? Fototeknik 7
.:maria:. min kamera avled på fjället - dags för en ny! Fototeknik 17
ulf S Gammalt objektiv-ny kamera?? Fototeknik 5
Tove 2 Vattentät lätt kamera..? Fototeknik 7
kristofer_wallmark Undvika kondens när kall kamera tas inomhus? Fototeknik 13
Jannis Trasig Kamera! Fototeknik 0
liquidmonkey Digital Kamera i PolarGränsen Fototeknik 2
The_filth undrar om kamera objektiv Fototeknik 3
Kiwi Mycket tålig Video kamera??? Fototeknik 0
Trötter Ljuskänslighet kamera vs videokamera Fototeknik 4
Kajjan Köpa kamera i Asien? Fototeknik 4
masvean Lade kamera med bilbatteri! Fototeknik 6
oskarlind Tips på DV-kamera och pennlins??? Fototeknik 4
somule köpa kamera i japan? Fototeknik 4
The_Lost_Cyclist vad ar det for fel pa min kamera? Fototeknik 2
gussun Digital kamera i extremt kallt klimat? Fototeknik 2
fedi kamera ryggsäck Fototeknik 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.