Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Läste en notis idag om att Norge skulle utöka jakten på järv. Till och med i Jotunheimens nationalpark skulle jakt med skoter tillåtas! Vad sysslar de med där på andra sidan Kölen???
Det står bland annat att læsa hær: http://www.bt.no/vis.html?id=131083
Men det rør sig bara om tre djur, men problematiken ær den samma som i vargfallet att jærven tar fårbøndernas får. Men man frågar sig ju också vad nyttan før fårbønderna ær att skjuta tre jærvar av 270. Det enda som sker ær ju att man komma støra djurlivet i jotunheimen med snøskotrar till helgen och inte så mycket mer. Det norska naturdirektoratets "naturførvaltning" har jag ænnu inte førstått mig på...
Läste att den norska vargjakten beräknas kosta fyra miljoner NOK. Har tyvärr inte hittat någon aktuell norsk statistik för rovdjursfrågan.
Stället hittade jag 1999:s statistikpå viltsskadecenter. Totalt betalade de ut 7 Mkr för viltskador.
Jag har plockat ut lite delsummor:
Av dessa betaldes ut totalt ca 924 000 i ersättning på skador på fredat vilt. Av specificerade vargskador betalades ut 91 000. För förebyggande av vargskador betaldes ut 30 000
Det åren dödades även 12 hundar + 1 skadad, detta ersattes med 139 000.
Sätter man detta i porportion till vissa valutaförändringra och ändringar i utbetalningsbelopp så tycker ändå jakten verkar totalt orimlig.
Hade det inte varit bättre att ge den fyra miljoner kronorna till de drabbade bönderna?
På lænken nedan finns den senaste artikeln om ulvjakten på aftenposten och nedanfør lænkar till alla artiklar som aftenposten har haft i æmnet. Dær står det bla om att ulvjakten kostar 4 miljoner kroner. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/d199578.htm
Enligt den artiklen så anser naturdirektoratet att ulvejakten ær billig i jæmførelse med att betala ut ersættning till bønder.
Jag har æven læst en artikel på bergens tidene http://www.bt.no om att det sammanlagt førra året togs 13000 får i norge av rovdjur och att ulven stog før 800 och jærven 2000, men jag kan inte hitta den igen men om någan annan lyckas så får dom gærna sæga till
Vi har planerat att passera Norge under en tur i sommar, och sedan gå in i Sverige igen.
Aldrig att jag kommer att spendera ens en krona i Norge!
Pack
P.S. Ni norrmän som läser detta inlägg se till att ni byter ut de ansvariga politikerna. Kom bara inte med några inlägg om vad rovdjuren kostar staten.
Jag och min sambo har planerat för en Norgesemester i sommar. Efter vargjakten blev vi ytterst tveksamma men nu när åxå järven ska slaktas ställer vi in.
Tänk dock på att inte dra alla norrmän över en kam!
Det är när mobilen sätts i flygplansläge inför 9 dagars batterispar som det slår till. Jag lämnar världen nu. Det är ett avsked som skrämmer, smärtar ...
3 kommentarer
En fjällvandring kanske flyktigt bara handlar ofta om att förflytta sig mellan punkt A. till punkt B. och vad som händer däremellan. Om man däremot ...
4 kommentarer
Vi från Skåne Vandring Community har vandrat längs West Highland Way (WHW, även kallad) under vår årliga långresa. Den klassiska leden längs med de ...
Hold your horses…eller Sakta i backarna!
Jag sitter vid jokken Njabbejokkå vid backen ned till Suorva. Jag sitter här och pustar efter den mycket ...
6 kommentarer
Norra Mora vildmark är ett stort naturreservat i det nordvästra hörnet av Mora kommun, drygt 6 mil norr om Mora. Stora delar av området ligger mer än ...
2 kommentarer
Kilimanjaro-dagboken, del 3
”Jag mår lite bättre idag”, sa Richard när vi alla samlades i mattältet för frukost. ”Jag tog en paracetamol och tro ...
1 kommentar
Allt började med en fråga: ”Vad ska du göra efter det här?” Det var efter att jag fått utmärkelsen ”Årets näräventyrare 2012” och mina äventyr börjat ...
Sommaren 1811 var det revolutionär stämning bland allmogen. Tvångsutskrivningar till Sveriges deltagande i Napoleon-krigen var minst sagt populärt. ...