börja segla jolle

jag skulle vilja köpa en jolle, men vet inte vad jag ska titta efter. jag är 22 år gammal och har lite seglingsvana men är långt ifrån expert. som liten seglade jag optimsitjolle. vilken jolle är bra att börja med? jag vill kunna segla själv men skulle inte ha nåt emot att man kan vara två i båten om den möjligheten finns.
vore tacksam för förslag och lite info.

Jolle-segling

Hej!

Jag har precis börjat segla jolle, i Upplands Väsby. Jag vet att vår seglingsintruktör tycker man ska skaffa den typ av jolle som folk har vid den båtklubb som finns nära dig, då blir det lättare att segla lite kappsegling med varandra. Kolla på närmsta båtklubb om de har någon jolleverksamhet.

Själv kan jag i prinicip ingenting om jollesegling, eller jollar, de vi seglar är trissjollar som man är två i.

//Elina

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Laser

En laser är enkel och rolig, men ändå en helt fullvuxen jolle. Går fort i mycke vind och är relativt bekväm i lite. Det är en av världens största klasser så det finns många böcker om teknik och dyligt.

En laser seglas helst ensam, men det går utmärkt att segla två, iaf om man inte är två tungviktare.

En klar nackdel kan vara att dom är attraktiva på begagnatmarknaden och tenderar att vara ganska dyra.

//Erik, som saknar sin gamla gröna

Håller med om Laser. Köp till Radial-rigg och segel så fixar man den i hårdvind även om man är lätt.
Lasern är en bra båt att träna i, den håller för det mesta och är lättseglad i lätt till mellanvind. I hårdvind kan den vara lite klurig, som alla jollar.

Jonas/ som faktiskt inte saknar Lasern alls.. ;-)

Hej

Tipset är att kolla på blocket vad som finns tillgängligt och vilket pris som passar också. Laser är riktigt dyra, kan rekommendera en topper dom är rätt plastiga men riktigt roliga att segla ensam eller två i. Har gått ut i hård vindar med en sån och okej det kanske känns lite ostadigt men den klarar det också :)

/M

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips