Bör jag köpa en ny sele?

Såg förut att det "gått upp" lite på inknytningsöglan på min 5månader gamla sele och undrar om det är något jag bör vara orolig över?

Vet att man säger att ifall man tvivlar på utrustningen, släng den. Men det känns onödigt då den är relativt ny och knappt haft något fall på den förutom 2-3 lätta inomhusfall och något enstaka utomhus precis vid bulten.

http://www.utsidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=23918&stc=1&d=1482774008

Bilagor

• sele.jpg
    sele.jpg
    67.8 KB · Visningar: 1,305
Den håller. Sömmen som har gått upp är till för att göra slingan plattare. Den påverkar inte hållfastheten.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Nu är ju denna tråd ganska gammal redan men.

Jag skulle inte slänga selen eftersom det ser ut att vara den sömmen som bara "plattar" till slingan. (som föregående redan sa)

Jag skulle med lite snabblim fästa tråden igen så att den inte rivs vidare, och hålla den under uppsyn. Vilket man ändå bör göra med all klätterutrustning.

Och om jag inte misstar mig så är det slingan som löper vertikalt? Den byter av någon orsak många klättrare ut mot en bit klätterrep som de använder istället för originalslingan. Så blir du riktigt osäker på orginalslingan så kan den alltid bytas ut mot rep.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips