Böjd teleskopstav

Hej
Jag har ett problem; Jag köpte teleskopstavar i vintras för en av mina gamla stavar blev böjd och när jag skulle böja tillbak den gick den av. Teleskopstavarna fungerar jättebra men när jag lånade ut en stav till en hjälplös snowboardåkare (min lillebror) som försöker ta sig fram på platten blev den också böjd. Den delen av staven som är böjd är i aluminium och resten av staven är kompositmaterial.
Har någon nå bra förslag vad jag ska göra för att få staven rak???

Tack på förhand

/Per
 
Aluminium!

Som kunnig i metallurgi så har jag lite synpunkter!

Aluminium i stavar är vanligtvis SS4338 dvs av Duraltyp vilket kännetecknas av hög brottgräns men väldigt låg seghet!

Det enda sättet att böja tillbaka en böjd stav utan att den går av som är tillverkad av duralaluminium är att glödga den. Problemet är att det lätt bildas grovkorn i materialet vilket kommer att leda till brott.

Värm upp staven till 520 grader celsius. Du har bara ett spann på ca +- 5 grader så låna en väldigt exakt ugn, uppvärmingen bör ske väldigt snabbt 5-10 minuter. Svalning till ca 250 grader bör ske väldigt långsamt. När staven har en temp på 250 grader så kan du belasta den till ursprungsläge. ´Kyl därefter i Isvatten omedelbart!

DVS Aluminium är ett helvete att hålla på med!
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.