boden/klättring

hallå hallå!

var kära försvarsmakt har beslutat att skicka mig till boden i 10 månader ( ville det faktiskt själv). då undrar jag självklart hur det ser ut med klättring därikring? man kan ju liksom inte åka hem på helgpermisen om man inte får flyga. då kan man ´ju lika gärna klättra lite. vore kul om de finns nån annan som oxå ska dit som är klättrare?//Lasse

Hej Lars! Det finns en del klättring i och runt Boden. Åberget är ett gammalt stenbrott som ligger nära stan där det finns ett antal bultade leder. Bjässberget ligger en bit utanför, mot Luleåhållet på södra sidan älven, där är också en del bra leder. I Niemisel, ett par mil norr om stan mot Gunnarsbyn finns en del och för ett par år sedan var det ett reportage i Bergsport därifrån. Om man åker lite längre, mot Älvsbyn och sen mot Vidsel kommer man till dödlarsberget med flera fina leder. När du är i Boden kan du ta kontakt med Anders Eliasson som jobbar som naprapat. Han kan nog ge fler mer specifika tips! (Står i telefonkatalogen)
Jag vet inte riktigt hur aktiv klätterklubben är just nu. När jag bodde i Boden hade vi ganska mycket aktivitet..

MVH
David (från Boden, numera Malmö..)

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips