Blött tält

Jag har precis kommit hem ifrån Sarek och det har varit väldigt blött. Det lilla jag har läst i detta forum tyder på att det är fler som har erfarenhet av detta, dvs blöta tält.

Är det någon som har något bra tips för hur man kan hålla tältet (innertältet) så torrt som möjligt, fast man är "tvungen" att packa ihop det blött varje dag? Utan att slösa på gasol eller offra en svettig skjorta som trasa.

Jag har funderat över om man skulle kunna ha något absorberande i tältet när man rullar ihop det.

Vad säger ni?

Wettexduk

Med en Wettexduk eller liknande trasa kan man torka bort en hel del vatten både inne i tälten och på utsidan innan det packas ihop. Funkar också bra att ta bort kondensdropppar med.

Cheers/Hans

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Hilleberg

Testa Hillebergs tält. Där har du möjlighet att koppla bort innertältet och förvara det för sig i packningen. Visserligen blir du inte av med kondensen, men slipper ändå regnvattnet från yttertältet.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips