Blek display på Garmin 60cs

Hej.
Jag har tittat lite närmre på en Garmin 60cs och är ev. spekulant på en sådan.

Tycker dock att färgerna på displayen var väl så bleka i kartläget (friluftskartan), när man tittade på den rakt framifrån. Färgerna framträdde betydligt skarpare om man vinklade ner GPS:en en aning så att man tittade snett uppifrån på diplayen.

Hittade ingen möjlighet att justera kontrasten heller i inställningarna heller... Finns det funktion för att justera kontrasten i en senare mjukvaruversion från Garmin kanske? Kan det vara fel på just denna apparat eller är alla 60cs displayer på detta sätt?

Nån som har koll på detta eller kan komma med tips?
Tack på förhand!

//Mathias

Hej.

Jag har en 60CS

Om det är nåt fel på just den du kikat på vet jag inte, men det kan vara helt normalt.

Färgerna är lite blekare vid betraktelse rakt framifrån, och blir lite kraftiga om man kikar en smula uppifrån, och ännu blekare om man kikar lite nedifrån.

Nu är det ju inte så att de skarpare färgerna om man kikar uppifrån är det "rätta" färgerna. Utan de är skapade av ett fenomen som uppstår i själva skjärmen om man kikar från olika vinklar.

Garmin har gjort valet på kontrasten för att skjärmen ska ge den bild som de anser vara bästa balansen mellan alla kompromisser.

Personligen så tycker jag de lyckats bra, och skärmen har många bra egenskaper under mycket varierande ljusförhållanden.

Har du inte sett hur skjärmen beter sig i direkt solljus så har du missat nåt. Den blir bara starkare och skarpare både i färger och kontrast ju mer solen lyser på den. Makalöst helt enkelt.

Det finns ingen mobiltelefon på marknaden som kommer ens i närheten.

MVH Tony

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips