Blåberget eller Ringkallen nu i juli?

Jag och flickvännen ska bila upp till Lofoten från Göteborg och tänkte klättra lite på vägen.

Ringkallen, som vi varit på förut och gillar, är ett rätt naturligt stopp från Göteborg, typ 10h. Gradspannet där är bra för oss noviser då det finns fina uppvärmningsfemmor och även mycket fina leder i sexaregistret. Men.

Det är ju kul att se något nytt. Hur står sig Blåberget mot Ringkallen rent ledmässigt i sexaregistret? Hur är myggsituationen? (jag hatar dom och de älskar mig...)

.d

Hej Daniel!

Precis hemkommen från ringkallen, första besöket för min del och det var ju mkt trevligt. Myggen var också mkt trevliga och befann sig på annan ort. Några Ume-bor rekomenderade Blåberget som Ringkallen komplement så det kanske blir en sväng dit nästa gång. Lycka till i Lofoten och hoppas ni får fint väder. Hör av dig om du har vägarna förbi Uppsala i sommar så ska jag visa dig några klätter pärlor.

/Daniel Johansson

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Allt för sent svar för dig, men för andra kan det vara av intresse...

Myggsituationen i Västerbottens inland varierar från år till år, men blåsten kan vara din vän i Juli.

Det är stor skillnad på Blåberget och Ringkallen.

Ringkallen: tunna sprickor, leder runt 10-15 meter, bultade ankare eller träd. Plasirklättring i kustmiljö.

Blåberget: större sprickor och formationer, leder runt 60-70 meter, ofta ankare i egna lägg. Större klättring i taiga-miljö.

Även om jag tycker att det är svårt att jämföra ställena skulle jag ändå säga att ringkallen utan tvekan bättre än Blåberget för klättring på femma-talet. Blåberget är bättre än Ringkallen för klättring i sexa-talet. Sexorna på Blåberget är så bra som sexor blir i Sverige: Ikaros, Zenitavenyn och Skiljelinjen är alla klassiker som skulle pryda vilket berg som helst. På Ringkallen tror jag knappt det finns en sexa som inte är en elimination eller kortare än 10 meter (motexempel: Oborstad).

För klättring på femma-talet kan jag egentligen bara helhjärtat rekommendera en led på Blåberget: Gemini, 5-, som har mycket fin klättring, särskilt på andra replängden (4+) men kanske inte är den rakaste av linjer.

Besökte blåberget under juni men myggsituationen var helt bedrövlig. Men är sugen på ett helgbesök nu närmsta helgerna. När faller snön där uppe?

Snön brukar i allmänhet falla försent.
Säsongen för klippklättring brukar vara över i november, fina dagar och tåliga klättrare kan så klart medge undantag.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips