Björnbär i Göteborgs södra skärgård

Jag trodde björnbären hade torkat bort i sommar men åskskurarna har tydligen varit till hjälp. Mycket är ännu omoget men det blev ändå nästan ett kilo bär. Nu nedfrysta på en stor bricka så de inte fastnar ihop. Socker är ju rekommenderat men jag hade inget hemma.
Björnbär 250728.JPG

Går hur bra som helst att lösfrysa dem utan socker - det gör jag varje år och de blir fina om man tinar dem långsamt. Intressant att de är tidigare längre norrut, för härnere vid Öresund har de knappt kommit igång ens i skyddade lägen. Jag trodde samma som du, men de ser ut att klarat torkan här också.

Trodde inte heller på så mycket svamp, men har just plockat ett jättelass fina friska blodsoppar - på gräsmattan precis utanför stugknuten o_O

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Enligt min dotter har de hunnit längre på Jylland än här i Falkenberg, men igår plockade jag en handfull mogna här.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips