Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
We investigated the numerical abilities of three American black bears, Ursus Americanus, by presenting discrimination tasks on a touch-screen computer. One bear chose the larger of two arrays of dot stimuli, while two bears chose the smaller array of dots. On some trials, the relative number of dots was congruent with the relative total area of the two arrays. On other trials, number of dots was incongruent with area. All of the bears were above chance on trials of both types with static dots. Despite encountering greater difficulty with dots that moved within the arrays, one bear was able to discriminate numerically larger arrays of moving dots, and a subset of moving dots from within the larger array, even when area and number were incongruent. Thus, although the bears used area as a cue to guide their responses, they were also able to use number as a cue. The pattern of performance was similar to that found previously with monkeys, and suggests that bears may also show other forms of sophisticated quantitative abilities.
När vi paddlade i början av oktober hade vi extremt fint väder. Efteråt kom stormen Amy. Höstpaddlingen är en återkommande händelse som vi sysslat ...
3 kommentarer
En måndag i mitten av oktober förvandlas den kalla morgonen till en nästan sommarvarm dag. Jag och min kompis Anders åker med våra kikare till ...
4 kommentarer
Gränslandet är en av de största vildmarkerna i södra Skandinavien. Det ligger i hjärtat av vår stora halvö, så långt borta från havskusterna man kan ...
3 kommentarer
Mina fjällvandringar börjar alltid med en idé som mynnar ut i en tänkt rutt. Rutten hänger alltid ihop med en tänkt tidsplan, som innebär att dagarna ...
1 kommentar
I fredags hade vi varit gifta i 10 år. Det ville vi fira. Vi gifte oss i ett naturreservat utanför Uppsala, så ett firande i naturen skulle passa. Vi ...
Det här inlägget handlar om mina första åtta turer i Sarek. Hur allt började och hur vissa vägval kunde göras då men inte idag. Ni får läsa om och se ...
6 kommentarer
68 dagar, 125 000 höjdmeter och ett dagligt slit på 12–20 timmar – det är matematiken bakom en expedition som var lika delar uthållighetsprov som ett ...
1 kommentar
I somras gjorde jag en solovandring genom naturreservatet Kvikkjokk-Kabla fjällurskog. En fin tur i landets mest orörda urskog och vidare upp på det ...
6 kommentarer