Björnar i Sarek?

• Trådstartare andka726@student.liu.se (Anders Kämpe)
  • Start datum

andka726@student.liu.se (Anders Kämpe)

Gäst
Jag undrar hur stor björnrisken är i Sarek. Har erfarenhet från Alaska och undrar ifall dylika försiktighetåtgärder kan vara nödvändiga även i Sarek?

Jag är medveten om att björnfrekvensen inte är allt för hög men undrar om någon har haft problem.

Anders

Björn (i Sarek)

Grizzlybjörnar är anpassade för ett liv på tundran. Den svenska brunbjörnen är visserligen släkt med Grizzlyn men är framför allt en skogslevande art. Av detta skäl finns det inte särskilt många björnar i högfjällsområdena, Sarek inräknat.

Något behov av separata matplatser eller björnsäker matförvaring nämns inte heller i någon av de många guideböcker som behandlar vandring i Sarek med närområden. Jag har heller aldrig hört talas eller läst om någon som råkat ut för snokande björnar i fjället. Däremot finns det gott om exempel på björn som lockats till slaktplatser under älgjakt m.m. Men detta är i björntäta områden som t. ex. Dalarna eller Jämtlands skogsområden.

M v H,

Johan

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Ingen fara

När jag vandrade i Kanada förra sommaren varnade man för Grizzlys och man var tvungen att hänga upp maten i träd och inte lämna något som luktar ätbart i tältet. Detta var väl så spännande och jag och min hustru hade ganska svårt att sova ibland. Jag har vandrat i Sarek de senaste 15 åren och aldrig sett någon björn eller spår av dem. Jag tror att risken för att en björn ska söka föda vid tälten eller attackera människor i fjällmarker är obefintlig. I skogsmarkerna kan man dock vara på sin vakt. Men det är ytterst sällan att man i Sverige attackeras av björnar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips