Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Jag har sett många liknande rivmärken på träd på Alnö där det finns både Lo och Björn. Kan inte se att något annat djur skulle kunna åstadkomma sådana märken. Men kan det vara lodjur?
Helt olikt där råbockar och älg har varit med hornen.
Finns väl någon enstaka björn som stryker förbi ibland, men detta är inte något björntätt område. Ligger ca 15 km SV om Umeå.
Finns en stabil kronhjortstam på Järnnäshalvön ca 30 km bort. Tycker ändå inte att spåren liknar de från bilden på kronhjortsskadorna. Observera att detta är tall.
Vet att björnen har hemområden som de markerar genom dessa klösmärken samt gnider sig mot träden. Har en egen teori om att björnen gör detta mer frekvent innan den lägger sig i ide. Vore intressant om det fanns någon björnexpert här på forumet som kan reda ut hur det ligger till.
Skulle vara intressant att se fler bilder från skador på träd där älg, kronhjort och lo varit framme.
Lägg gärna upp dom ni har eller hittar i denna tråd.
Blev lite knäckt förra året när jag var uppe på Bredfjället(Ö Ljungskile) och löpte och hittade exakt detta.
Detta var i dec/jan.
Kan björn vara möjligt där?
Märkena såg väldigt färska ut men det fanns inte ett tydbart spår i snön så jag kunde inte avgöra.
Däremot var just det trädet väldigt punktmarkerat med urin snön som hade börjat smälta bort med häftigt väderomslag -10 till +6 , kan det ha varit lodjur?
Att säga farväl till ett landskap
Ibland slår det mig när jag betraktar ett fotografi: det är som att titta in i en spegel. Man söker inte bara ...
2 kommentarer
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
1 kommentar
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...