Björkliden - Låktatjåkko - Kårsavagge - Björkliden

Vi funderar på att tältgå varvet enligt rubrik och bild, i slutet av nästa vecka. Vi är fjäll och tältvana, men inte i superform fysiskt i år. Därav en kortare rundtur. Tar gärna emot förslag på:
1. Tältplatser
2. Avstickare / dagsturer
3. Medurs / moturs?
4. Vilken sida av Guoblacorru (enkelt, vackert)
Och såklart alla andra input (snöläge?) gällande den föreslagna turen och Björkliden.
Ha det fint!
/Anneli och Peter
D6D26F85-1FAF-42A6-ADD2-1D6716C74016.jpeg

Vi gjorde denna tur (och lite mera) förra veckan. Gjorde den motsols. Startade i Björkliden och gick över Rakkaslahku. Det är ganska mycket stigning som räcker hela dagen. Tältade utanför Låktatjåkka fjällstation. Fortsatte till Kårsavagge genom Guoblavaggi, då ser man mera av den fina Kårsavagge tänkte vi (jmf med Lattnjavaggi). Nedgången till Kårsavagge är mycket brant och ganska lång. Det finns fina tältplatser på flera ställen i Kårsavagge, vi tältade nära Kårsavaggestugan.
Det var väldigt mycket snö kvar i Guoblavaggi, men det gick bra att vandra där ändå.
Vi gjorde en topptur till Låktacohkka 1409 möh från stationen. Fina vyer då vädret var fint och tog knapp en timme t.o.r.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Ett fantastiskt område, en personlig favorit 👍
1. Tältplatser - Det brukar inte vara några jätteproblem att hitta fina tältplatser i de här trakterna. Några finns beskrivna HÄR (Frippes fall, Harpasset och Kårsavagge) och HÄR (Långt in i Kårsavagge och på Rákkasláhku)
2. Avstickare/dagsturer - Frippes fall, ni går då lämpligen på höjd norr om Kårsavagge (upp/ner vid Latnjavággi), jag tycker pesonligen att vandringen från Kårsavagge upp mot Slåttatjåkka är rätt jobbig/tråkig, den slipper man ju i så fall.
3. Medurs/moturs - smaksak skulle jag säga. Upp ur Kårsavagge är ju lite småtungt men den behöver ni ju göra oavsett riktning, bara på olika platser.
4. Vilken sida av Guoblacorru - Jag tycker nog öster om är trevligare (kanske för att jag gick uppför när jag gick västra vägen...), båda vägarna nämns i länkarna i svaret på punkt 1

Oavsett kommer det säkert bli en toppentur 😊
Mvh
Johan

Vi gjorde denna tur (och lite mera) förra veckan. Gjorde den motsols. Startade i Björkliden och gick över Rakkaslahku. Det är ganska mycket stigning som räcker hela dagen. Tältade utanför Låktatjåkka fjällstation. Fortsatte till Kårsavagge genom Guoblavaggi, då ser man mera av den fina Kårsavagge tänkte vi (jmf med Lattnjavaggi). Nedgången till Kårsavagge är mycket brant och ganska lång. Det finns fina tältplatser på flera ställen i Kårsavagge, vi tältade nära Kårsavaggestugan.
Det var väldigt mycket snö kvar i Guoblavaggi, men det gick bra att vandra där ändå.
Vi gjorde en topptur till Låktacohkka 1409 möh från stationen. Fina vyer då vädret var fint och tog knapp en timme t.o.r.
Hej! Åh, vad kul att höra. En topptur kan ju verkligen vara på sin plats!

Ett fantastiskt område, en personlig favorit 👍
1. Tältplatser - Det brukar inte vara några jätteproblem att hitta fina tältplatser i de här trakterna. Några finns beskrivna HÄR (Frippes fall, Harpasset och Kårsavagge) och HÄR (Långt in i Kårsavagge och på Rákkasláhku)
2. Avstickare/dagsturer - Frippes fall, ni går då lämpligen på höjd norr om Kårsavagge (upp/ner vid Latnjavággi), jag tycker pesonligen att vandringen från Kårsavagge upp mot Slåttatjåkka är rätt jobbig/tråkig, den slipper man ju i så fall.
3. Medurs/moturs - smaksak skulle jag säga. Upp ur Kårsavagge är ju lite småtungt men den behöver ni ju göra oavsett riktning, bara på olika platser.
4. Vilken sida av Guoblacorru - Jag tycker nog öster om är trevligare (kanske för att jag gick uppför när jag gick västra vägen...), båda vägarna nämns i länkarna i svaret på punkt 1

Oavsett kommer det säkert bli en toppentur 😊
Mvh
Johan
Hej! Åh, tusen tack för detta. Guld värt. Kul att höra att det är en favorit.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips