Billig Vista

Hej,
Jag har en Silva MN, som fungerar alldeles förträffligt. Men den är lite klumpig och saknar framför allt kartfunktionerna som Garmin har och som jag vill åt! Jag är lite sugen på en Vista och den kostar ju lite (mycket) som bekant. Har kollat här på forumet och konstaterat att det är billigare att handla från England. Men nu har jag hittat en site i USA, http://www.gps4fun.com där det facila priset "endast" skulle hamna runt 3 tusen pix!

Min undring är då, är det någon som har erfarenhet att handla från USA och från den siten? Är det något mysko med mjukvaran eller något annat man kanskr bör känna till?

Häls
PrylTomax

Handla GPS i USA

Åtminstone alla Garmin och Magellan med kartfunktion som jag sett har en grundkarta som bara innehåller större vägar och städer för respektive kontinent där den säljs. För resten av världen innehåller grundkartan vanligen bara nationsgränser och de allra största städerna. Man kan gå runt detta genom att köpa och ladda in CD:n MapSource Worldmap men då slösar man värdefullt minne på detta som man annars kan nyttja för detaljerade kartor. Även om en Vista har hyggligt med minne för sin storlek skulle inte jag vilja vara utan den europeiska (eller Atlantic som Garmin kallar den) grundkartan.

Storbrittanien ligger i EU vilket innebär att du betalar momsen där och slipper då svensk moms och tull. När du beställer från USA skall du erlägga svensk moms och tull.

Detta har varit uppe för diskussion tidigare. Titta på dessa för fler synpunkter i ämnet.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tack

Tänkte inte på det...
Ja, då får det väl bli engelskt då. Det är ju ingen ide att uppta minne med sådant jag inom överskådlig tid ej behöver. Det är speciellt Europa, mellan- och sydsverige jag är intresserad av inkl större städer förstås. Då är det väl den där Metrohistorian jag ska skaffa.
Fast...det är ju bättre att ha och inte behöva,
än att behöva och inte ha.

Häls
PrylTomax

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips