Bilatlas med koordinater?

• Trådstartare pelle.avelin@telia.com (Pelle Avelin)
  • Start datum

pelle.avelin@telia.com (Pelle Avelin)

Gäst
Har precis införskaffat en eTrex. Använder den både till sjöss och ute på vägarna. För det senare ändamålet; finns det någon bilatlas (motsv.) på marknaden som är försedd med koordinater?

KAK

Äldre upplagor av KAK:s bilatlas har har lat long rutnät.
Går att få tag på vilken loppis eller antikvariat som helst för några tior.

Ola

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

alj@chello.se (Anders Lj)

Gäst
Bonniers stora

Bonniers Stora Bil&Turist Atlas har rikets nät inlagt med 25 km stora rutor, åtminstone i den utgåva som kom för två år sedan. Så om man ställer in RT90 och Swedish Grid hamnar man ganska rätt.

Koordinaterna står med liten stil i vänster- resp nederkant, och med fyra siffror så att den sista siffran motsvarar en kilometer. Kartan är i skala 1:250 000, så varje mm motsvarar 250 m.

Jag har provat att mäta upp några punkter i Stockholmstrakten på kartan, och typiskt hamnar man något hundratal meter fel jämfört med de värden jag mätt upp med GPS.

Bonniers Stora är för övrigt den karta jag själv helst använder när jag kör bil (och jag har en hel del andra att välja bland). Kartan är härligt stor - uppslaget är nästan 40 x 55 cm - och kartbilden är ganska ganska lagom detaljerad när man navigerar omkring på småvägar.

Anders Lj.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips