Bestiga Sarektjåkka’s 5 toppar med start vid Svarta Spetsen

Hej!
Jag tänkte bestiga Sarektjåkkas 5 toppar i sena Juli/början av augusti med några goda vänner.
Jag har ingen större erfarenhet av att klättra berg av denna storlek förut men jag klättrar på fritiden, i och med det så har jag kunskap om ankarbygge, firning, trad och sådant.
Eftersom att jag ej har några glaciärkunskaper tänkte jag att denna rutt skulle vara rimligast då den i princip undviker glaciärer helt och hållet.
Min egentliga expertis ligger inom vandring då det är det jag har gjort mest av de senaste 10 åren. Det gäller även fjällvandring i icke-rösad miljö samt ledad miljö.


Mina frågor till er är följande:

Hur svårt skulle detta vara att genomföra för en individ med mina kunskaper/erfarenheter?

Vad är eran uppfattning gällande svårhetsgraden på denna rutt?

Kom gärna med andra tips eller reflektioner om ni har några!


Tack!

Nedan ligger även en bild på rutten vi tänkt gå.
 

Bilagor

  • 10E65834-31B3-4D14-A7B3-AD564B37259F.jpeg
    10E65834-31B3-4D14-A7B3-AD564B37259F.jpeg
    618.2 KB · Visningar: 59
Hej, tror inte det är tekniskt svårt för dig. Det hållet är inget klättergraderat uppåtgående. 3 eller 4 firningar förbi klättringen. En del scrambling som vid några tillfällen är luftig. "svårigheten" är att det är en lång, lös bergsrutt och därför bra med ett visst tempo.
 
Hej, tror inte det är tekniskt svårt för dig. Det hållet är inget klättergraderat uppåtgående. 3 eller 4 firningar förbi klättringen. En del scrambling som vid några tillfällen är luftig. "svårigheten" är att det är en lång, lös bergsrutt och därför bra med ett visst tempo.
Vet du hur höga avsatserna som man behöver fira med för är? Dvs hur långt rep jag lär behöva?
 
Från svarta spetsen har jag inte gått, läst folk som scramblat ner eller firat ner. Men från stor- till nordtoppen är det 3 passager på max cirka 10m.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.