Beslut om cykel på alla tåg i EU!

Helt kasst.. Måste ju inkludera Norrlandståget.
Saknas en station längs Norrlänska ostkusten där alla städer ligger..
Jag är tvungen att cykla dryga 40 mil (Umeå-Östersund) om jag skulle vilja ta cykeln söderut med tåg, och ännu värre för dem som bor norr om Umeå.

Blir intressant att se när (om..) Bottniabanan blir klar, om de planerat in kapacitet för cyklar. De har ju bara haft en 15- 20 miljarders budget och en sådär 10 års planering på sig, så de har knappast tänkt så långt...

Jag tror nog att spåren i norrland klara cyklar redan idag, bottniabanan förändra ju inget för SJ då spåren sköts av banverket.SJ tillåter ju inte ens cyklar på dom tåg som är byggda för att ta ombord cyklar. Läs krönikan i cykelguiden http://www.cykelguiden.nu/kronikordetaljer.asp?id=22
Bagage som inte används ombord ska inte åka med låter det som, se till att boka ett omkldningsrum på nästa tågresa annars får ni kanske inte ta med en resväska ;)

Om man var tvungen att använda cykeln ombord på tåget för att få ta med den som SJ anses tycka har jag viss förståelse för att SJ inte vill ha cyklar ombord ;)

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Bra artikel!

Jag tror nog att spåren i norrland klara cyklar redan idag, bottniabanan förändra ju inget för SJ då spåren sköts av banverket.SJ tillåter ju inte ens cyklar på dom tåg som är byggda för att ta ombord cyklar. Läs krönikan i cykelguiden http://www.cykelguiden.nu/kronikordetaljer.asp?id=22
Bagage som inte används ombord ska inte åka med låter det som, se till att boka ett omkldningsrum på nästa tågresa annars får ni kanske inte ta med en resväska ;)

Det var en intressant artikel du länkade till! Kan inte råda några tvivel nu att SJ fortsätter att backa in i framtiden. Att som affärsdrivande företag ignorer 90% av resenärernas önskemål är ju ett sjuhelsikes dåligt sätt att göra affärer helt enkel!

Ingen privat aktör skulle klara av eller ens vara intresserad av att aggera på det viset. Dåligt affärstänk helt enkelt och något som alla svenska skattebetalare är med och betalar i form av lägre avkastning. För i längden blir SJ:s ryckte och varunamn lidande och då spelar alla ideologiska argument ingen roll. Bilister, åkeriägare eller ensamstående föräldrar med barn som vill men inte kan ta med cykeln på tåget är alla med och betalar via skattesedeln när intäkter ute blir!

Det som är så pinsamt är att flera både röda och blå regeringar i över 20 år pratat om att tillgängligheten hos SJ för cyklister måste bli bättre, men trotts att man äger företaget händer ingenting! Så vill man verkligen påverka i denna frågan är det nog via EU man måste gå.
Nu till helgen är det EU val och jag hoppas verkligen att alla inser hur viktigt detta val är. Svenska Naturskydds Föreningen har en bra översikt vart de olika partierna står i viktiga frågor och hur miljövänliga deras politik egentligen är.
Vi vet numera att grön politik är det bästa inte bara för hälsa och miljö utan även är det som ger bäst ekonomisk avkastning för hela samhället i längden. Mao dags att välja spår och rösta med hjärnan!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips