Beslag till glasfiberkajak?

Hej!

Har precis skaffat VKV:s surrningsbeslag. 30 mm hål och siliconpackning överst. Tror ni att jag behöver göra något åt hålkanterna? Eller är det bra att fixera med packning och mutter?

Hälsningar

Anders

Hej!

Förmodligen kan man lita på silikonpackningen, om man lyckas bra med monteringen. Men vill man vara på den säkra sidan, kan man komplettera med lite silikon, typ sikaflex, under. Det skulle jag gjort. Om inte annat är det väl bra om det skulle komma vatten inifrån (för där finns väl ingen packning?).

/micke

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Aircontact Pro – designad för de stora äventyren

Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Varning !
Använd aldrig sikaflex tillsammans med VKVs surrningsbeslag. Sikan påverkar materialet i beslagen så att dessa ganska omgående blir spröda och spricker vid minsta belastning.
Vid håltagning är det lättast att använda en så kallad stegborr som knappast lämnar några grader efter sig.Om grader ändå uppkommit vid håltagningen gradas de lättast bort med en hoprullad bit smärjrlduk.
En sak som är mycket viktig när man monterar dessa beslag är att materialtjockleken runt hela beslaget är den samma. Diffar detta snedställer sig beslaget och blir otätt. Jag har tillverkat en såkallad tappförsänkare för att kunna göra en planförsäkning på muttersidan då de eventuelt behövs.

Lyckatill
Peter

Tack för bra tips! Skulle man inte kunna sätta en siliconpackning på muttersidan också för att slippa försänka?

Hälsningar

Anders

peterwi; sa:
Varning !
Använd aldrig sikaflex tillsammans med VKVs surrningsbeslag. Sikan påverkar materialet i beslagen så att dessa ganska omgående blir spröda och spricker vid minsta belastning.

ojojoj, det hade jag ingen aning om :-O
Sikaflex som är så bra till allt... (eller inte?).

Kan det påverka även andra plastmaterial som man har i kajaken? Vilken sorts plast gäller det? Borde man använda nåt annat silicon?

/micke

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips