Bergans tält

Hej!
Jag har hört att Bergans tillverkar funktionella tält till vettiga priser. De tekniska lösningarna är om jag förstått det rätt ganska lika Hillebergs. Är det någon som känner till deras Kompakt modell och var man kan köpa den. Enligt tillverkaren är det ett 3-pers. tält under 3 kg, hyfsat alltså, men hur är det att använda och hur stryktåligt är det? Berätta gärna om egna erfarenheter av dessa tält.

Tack för tipsen, skrev Andreas

Hej Andreas...

En bekant till mig har ett Berganstält som jag bara sett en gång (inte sovit i, men slagit upp) och visst är det ett okey tält men inte i Hillebergklassen, tycker jag. Kan inte riktigt bedöma stryktåligheten men jag har för mig att tältpinnar och fästen för dessa kändes lite campingtält.

För att hitta nå´n som säljer det kan du ju gå in på deras hemsida och välja "eksport" så får du upp listor på butiker. Säkert inte alla som säljer tälten men någon måste det väl finnas.

Ha det
/H

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Vettigaste tältet?

Hej jag går precis som du i tältköpartankar. Jag har hittat tre tält med lite lägre pris än Hilleberg tälten som verkar ok.

Bergans Kompakt

Vaude Ferret 1

Helsport Trollhetta (Ny modell finns på http://www.globetrotter.de)

Jag har inte sett tälten live och undrar därför om någon har erfarenhet av något av dessa tält. Jag har hittat en svaghet hos varje ovanstående tält

Vaude Ferret - något tungt i förhållande till volym.

Helsport Trollhetta - Jag tror att det finns risk för kondens med endast en ventilationsöppning på ett GT-tält.

Bergans Kompakt - Lite låg takhöjd för att vara riktigt bekvämt.

Hoppas att ovanstående tankar kan vara till nytta :)

hälsningar

Martin

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips