bergans alpinist 100L altv trollhetta 95L

Ensam ute med två barn inser jag att min ryggsäck är i minsta laget. Speciellt nu när vi börjar kunna vara ute mer än en kort övernattning.

Jag fick chansen att prova en trollhettan lady 75 L här om dagen och den var väldigt behaglig, men jag behöver lite mer utrymme. Såg att den även finns som 95L men då inte specifikt som "dam-modell". Sedan min tanke, bergans alpinist 100L.

Någon med erfarenheter av dessa? Eller andra rekommendationer? Söker något kring 100.

Jag brukar för dina behov en äldre Bergans Beito som är 85+ liter och ram stor nog för ytterligare 40 liters säck.
Den är lätt och som ramsäck ger den flera möjligheter förutom fördelen med ryggluftningen.
Att få med mycket åt andra brukar jag oftast kunna lösa med att be dem bära sitt eget grundläggande som utspisnings utrustning, regn och värmeplagg.
go tur

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Bergans viking 90L eller M12 -samma säck kan ju funka - kortast rek längd är väl 170cm

Formodligen kan du helt utmärkt köra 100L av Aplinistsäckarna - du kan justera dom hur bra som helst.
Kortaste rek längden för medium är väl en 175cm , kolla upp det

Alternativ...

Ensam ute med två barn inser jag att min ryggsäck är i minsta laget. Speciellt nu när vi börjar kunna vara ute mer än en kort övernattning.

Jag fick chansen att prova en trollhettan lady 75 L här om dagen och den var väldigt behaglig, men jag behöver lite mer utrymme. Såg att den även finns som 95L men då inte specifikt som "dam-modell". Sedan min tanke, bergans alpinist 100L.

Någon med erfarenheter av dessa? Eller andra rekommendationer? Söker något kring 100.

Jag har en seekoutside evolution med 100L-påsen och det extra locket. Måste säga att jag är nöjd, även om jag tycker att min Mchale är bättre för de riktgt tunga och stora bördorna.

Konstruktionen är smidig extern ram med en stor säck som har rulllöpning och (valfritt) dragkedja längs med högra sidan. Säcken har också en "Talon" dvs ca 15L stor kompressionsficka på ryggsidan och kan kompletteras med ett litet lock. En fin detalj är att ramens längd går att variera.

Min käresta gillar denna säck skarpt och säger att det är den bästa hon haft. Den väger i min version drygt 1,5 kg och funkar fint med vikter upp mot 20-25 kg, vilket är mkt bra för en så lätt konstruktion. En Bergans alpiniste lär nog väga 2-2,5 kg mer, det motsvarar ju ett tält :)...

Rekommenderar en kik, www.seekoutside.com

//J

Min käresta gillar denna säck skarpt och säger att det är den bästa hon haft. Den väger i min version drygt 1,5 kg och funkar fint med vikter upp mot 20-25 kg, vilket är mkt bra för en så lätt konstruktion. En Bergans alpiniste lär nog väga 2-2,5 kg mer, det motsvarar ju ett tält :)...

Rekommenderar en kik, www.seekoutside.com

//J

Ja, jag hickade till lite när jag såg vikten på bergans alpinist. Men detta var intressant och ska absolut läsa lite mer.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips