Bensinbrännare till Trangia-Kök

Tjena!
Tänkte ut och gå på tur i påsk och skulle behöva en "köld"-tålig brännare till trangiat.
Var och kollade lite men hittade ingen som passade riktigt bra. Fick däremot ett råd om att någon i Norrland, Jämtland/Lappland gör bensinbrännare som ska passa och vara bra till trangia. Är det någon som vet något om det?

KAP...

Jag kan tänka mig att brännaren du tänker på är KAP-brännaren. Brännaren görs av Gunnar Finn i Kiruna och KAP står för Kiruna Arktiska Produkter. Brännaren är gjord för fotogen men kan modifieras för bensinbruk.
Det finns MYCKET info om KAP här på utsidansforum, blandannat hur du gör för att köra på bensin (jag tror att det framförallt är Peter Ask som mycket bra beskriver detta och mycket annat. Många har skrivit om KAP och alla som testat verkar nöjda så även jag även om jag bara haft min sedan i sommras. Kolla på forumet efter info!!!

OBS!!! Mycket bra info ligger under Mat och tillagning istället för under kök och brännare så titta där med!

Alternativet som det pratas om är Optimus explorer som också funkar i trangia men allt detta finns redan skrivet om så det är ingen idé jag centrifugerar det mer här.

Tel nr till Gunnar Finn är som vanligt; 0980-12840

MVH

Andreas (som redan frågat det mesta som går att fråga om KAP i diskussionsforumen ;-) ...)

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?
KAP

KAP klarar kyla mycket bra. Var i Norrland här om veckan och körde köket när det var -36 och det var inga problem. Jag använde Statoil Blå som brännsle.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips