Ben Nevis

Ett mycket bra alternativ till Ryanair är Norwegian som flyger direkt till Edinburgh. Som har tidigare nämnts så är tåget lättaste och kanske vackraste sättet att ta sig till Fort William. Resan från Edinburgh tar ungefär lika lång tid som från Prestwick och så tycker jag att Norwegian är ett mycket trevligare flygbolag.

Det absolut vanligaste vägen att gå upp Ben Nevis är via the Motorway eller The Mountain Track som börjar i Glen Nevis. Inte så jätte roligt och massor med folk.

Juni brukar ha lite stabilare väder och så har knotten inte riktigt kommit igång.

Ta med riktigt friluftskläder som håller dig torr och varm, ta med shorts, solglasögon och solskydd, mössa, vantar, badring, snorkel, osv. Du kan få alla årstider på en dag och så är Ben Nevis Skottland blötaste ställe.

Till sist efter att ha läst din senaste svar så rekommenderar jag dig att tänka om när det gäller Carn Mor Dearg Arete. Är du en helt nybörjare så är det inte riktigt det första jag skulle ge mig på. 2 mil och ca 10-12 timmar tar det för en som är vältränad och van.

Läs infon på denna länk, där finns båda alternativen mm:
http://www.walkhighlands.co.uk/fortwilliam/fortwilliam.shtml

/Alistair
 
Jag vill absolut rekommendera Carn Mor Dearg Areten (som jag tror jag fick tips om här av bl a Tiddelipom - hej Lennart! :)) för några år sedan. Fantastiskt vacker kamvandring, lite scrambling på uppvägen - och väldigt mycket färre människor än huvudvägen. Jag gick bakvägen upp och huvudvägen ner - och man känner sig SÅ nöjd att kunna undvika turisterna och njuta av den storslagna naturen istället. Jag var/är nybörjare och det var inga problem, vi var två stycken med väldigt lite vandringserfarenhet (och den tredje stannade kvar på ett destilleri för han ville inte knalla upp på "grushögen i dimman"). Men vi hade tur och hade strålande väder, det var i juli.
Vi flög till Glasgow, hyrde bil och bodde i Fort Williams.
Happy trails!
 
Det går säkert bra att gå längs Carn Mor Dearg arete som nybörjare, men tänk på det här:
- Överskatta aldrig dina egna kunskaper och färdighet.
- Ta ansvar för dina handlingar.
- Underskatta aldrig bergsmiljön i Skottland och vädrets makter.

Jag håller med det jag sagt tidigare i tråden, det finns många andra mindre krävande och mycket trevliga vandringar i området som är bättre lämpade till nybörjare.
 
Har nu genomfört denna resa och om det är ngt ord som kan beskriva hur jag känner är väl ordet TACKSAM ett bra sådant. Kom dit och bodde första natten på bed and breakfeast i centrum av mysiga Fort William. Dagen därpå hade jag bestämt mig för att dra mot Carn Morg Dearg och hitta vägen in dit. Detta var väldigt svårt faktiskt då man skulle in och genom en spritfabrik och sedan fortsätta bakom ett par skjul för att senare ledas till en stig som gick till berget. Hittade dock inte den vägen denna dag och bestämde mig för campa vid turistvägens början på Ben Nevis.
Oj oj oj va fint det var där med berget och vattnet på varsin sida om sig där jag jag campa..Så nästa morgon när man hade packat ihop all sin packning vid elva tiden kände jag att vädret är ju helt kanon...så varför inte knata upp?!
Drog turistvägen med 20kg+ på ryggen och njöt av varje steg som jag tog den dagen. Solen lyste och sikten var helt kanon!
Lite småtrött dagen efter hade jag verkligen bestämt för att hitta den där vägen in till början av Carn Morg Dearg och gjorde också de. Startade sex på morgonen dagen därpå med all packning och vilken fantastisk dag det var. Återigen klar sikt och sol hela vägen....
Kan rekommendera att inte har så mycket packning om de nu inte är som i mitt fall att man vill ha riktigt bra träning samtidigt. Givetvis ska man ha bra med vatten och käk på denna tur!
Kom upp till toppen och sista biten med alla stora stenar var riktigt jobbigt men nyttig!

Så överlag måste jag säga att Ben Nevis är helt kanon och Skottland är ett fantastiskt land om jag ska fatta mig kort =)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Juventus88 Ben Nevis Trekking 7
Soleil Ben Nevis? Trekking 11

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.