Behöver en korthårig hund "vindjacka" på vinterfjället?

Ja, ni hör själva. Är en riktig hönsmamma till min hund. På höstfjället så väckte jag honom flera gånger per natt för att kolla att han levde. :)

Har köpt ett vintertäcke som jag tänkte låta honom ha på rasterna. Räcker det så eller behöver han något som skydd när han går också? Vad isf? Han är en korthårig gatuhund, (benrangelmodell)

På nätterna så har jag en vadderad Fjellduk för honom att sova i.

Vad har ni för plagg till era hundar på vinterfjället?

Vinthundskorsning från Irland? Ingen expert på områden men är det vinthundstypen kan han nog behöva kläder. Har läst någonstans att vinthundar (och tror jag liknande "magra" raser) har mindre underhudsfett. Detta påverkar även narkos och sånt.

Ta med för säkerhets skull. Du kan väl dumpa täcket/overallen om det visar sig att den inte behövs.

Lästips

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?

Skogsmulleledarens bästa tips – så gör du vandringen rolig för barnen

Hur gör man vandringen till något som barnen vill göra om? Skogsmulleledaren Kristin Malmcrona Friberg ger sina bästa tips!
Visst behövs kläder

Du behöver definitivt någon typ av "regnrock" så att hunden håller sig torr när det regnar. Annars blir kyleffekten från vinden mycket stor i och med att hunden bara har ett hårlager som är genomblött när det regnat ett tag.

Tack för bra svar.
Finns det vindoveraller för hundar eller kör man något regnställ?
Tips på leverantörer?

Edit: Han är en gatuhund från Ukraina. Stor bröstkorg, skinn och ben annars. C:a 2 cm päls.

En mycket bra tillverkare är Huta (finskt företag) litet dyra men grejorna fungerar och håller länge.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Gammalt inlägg, men givetvis behövs kläder efter väder även till vovven.

De flesta raser har vandrat långt ifrån "vargen" och har därmed långt ifrån samma förutsättningar att stå emot vad naturen har att erbjuda.

Regnställ eller vinterjacka, samt gärna "skor" på tassarna ifall temperaturen kryper ned rejält, och man vistas i regn eller snö.

Vi har vår andra samojed. Pälsen innehåller mycket underull och kan mögla om den inte torkar. Därför har vi med en regnrock även vid fjällvandring på sommaren. Inte samma behov vid minusgrader för samojeder men trådstartarens hund har annan päls. På bilden har han också klövjeväskor.

Thure

IMG_20240815_173730.jpg

När vi hade hund så hade hon också klövjeväskor och när hon fick dom på sej så ändrade hon attityd helt och blev osocial pga att hon ansåg då att hon hade en arbetsuppgift som hon tog på största allvar.

Perfekt för oss om vi bara skulle ta en dagstur med övernattning för då bar vår hund all packning och hon var så nöjd med det!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips