Begagnade kikare?

Har ni tips på vart det handlas med begagnade kikare? Har för mig att naturbokgandeln hade beg modeller på deras hemsida för länge sedan men inte längre. Har en 8x42 som är betydligt bättre än jag behöver men pga storlek alltid ligger hemma då tänkte byta till något mindre (dvs är både intresserad av att sälja begagnat och köpa). Tills på hemsidor mottages gärna. Vet att en del föreningar (ex gof tror jag) har/har haft aktivitet i deras fora men många är ganska öde nu för tiden.
 
kan finnas på secondhand butiker
kolla efter tex made in japan de finaste märkena lär ej hamna där,står det Kowa så köp.
Kina och ddr ska du undvika
 
Köpte en liten Leica 8X20 i en antikbutik. Kunde jämföra kikaren med motsvarande Swarovski och Leican är bättre. Tror att en sån jämförelse behövs då skicket kan vara svårbedömt på begagnade handkikare. Att mekaniken inte glappar eller kärvar är viktigt.

Thure
 
Om du är villig att beställa osett från Tyskland kan du titta på https://egun.de/market/list_items.php?mode=cat&cat=27.

Många (men långt ifrån alla) av säljarna skickar gärna varor till Sverige.

Att mekaniken fungerar på en kikare är viktigt -- och rätt enkelt att kontrollera. Minst lika viktigt är att linserna och linsbehandlingen (coating) inte har skadats genom ovarsam behandling. Det kan vara betydligt svårare att se.

Ovanstående gör att jag helst köper begagnad optik där jag personligen först kan kontrollera den. Alternativt av någon välkänd säljare som jag litar på.
 
På en båt spelar storlek/vikt inte avgörande roll, men en bra kikare behövs ibland.

För att sälja så kan ju båtforum vara ett ställe.
osv

Kanske liknande på fjället med snöskoter.
 
Själv är jag mycket tveksam till att köpa optik begagnad. Orsaken är ett köp av ett objektiv till en systemkamera en gång i livet. Det tog mig ett tag att upptäcka felet och då var det bara slänga mitt köp. Till detta vill jag tillägga min swarovski kikare skickades in efter 25 år där gastrycket invändigt släppt. Kikaren kom tillbaka som ny och där kan man prata om garanti. Dessutom är kikaren underbar.
 
Ovan varnas för
DDR och Japan kikare, står det ZEISS på den så köp. Natos envarskikare Fuij 7x28 är ett säkert japanskt märke liksom Nikon.
 
Tackar för alla tips. Gunnsr Olsson hade inga begagnade kikare inne. Upp till swarovski klass kommer jag nog inte. Hade en pentax för 10tal år sedan som jag tyckte var mycket trevlig som gick sitt öde till mötes efter ett fall från en klippavsats. Zeiss Terra 8x25 verkar en bra kompromiss. Bra recensioner och humant pris för att vara Zeiss även om ag inser att det är deras svensson-serie. Ska bara hitta npgonstans där jag kan klämma på den i verkligheten.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jfc.bromma Begagnade tubkikare Utrustning allmänt 4
FruNalleman Årets begagnade julklapp 2017... Utrustning allmänt 0
Idaloow Vart kan man sälja sina begagnade friluftsprylar? Utrustning allmänt 3
johanb.org Avståndsmätare (rangefinder laser) i stället för liten kikare? Utrustning allmänt 24
PetriU Kikare Zenith Utrustning allmänt 6
Moga Zoom-kikare för fjällvandring? Utrustning allmänt 4
Ub2eNZoNR2 Kikare Utrustning allmänt 15
JW74 Steiner Warrior 7x50 Utrustning allmänt 6
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
joanc Kikare - mini Utrustning allmänt 26
Brune Kastvikt på en kikare? Utrustning allmänt 13
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
MartinLA Kikare för fjällvandring Utrustning allmänt 40
Tobbe C Upphittad kikare, Norra Kvill Utrustning allmänt 2
Dan B Kikare Utrustning allmänt 30
4623 Fynd? Kikare... Utrustning allmänt 2
avslutatmedlemskap160620 Bästa skyddet över kikare Utrustning allmänt 11
Lenna Kikare i födelsedagspresent Utrustning allmänt 32
thureb Zeiss kikare Terra 7X42 bra köp? Utrustning allmänt 21
MagnusBroden Kikare Utrustning allmänt 12
Mansson Kikare Utrustning allmänt 3
Morgan Vilken kikare Utrustning allmänt 6
Vintervilan Hur bra är kikare från Brunton? Utrustning allmänt 8
Friskus1 Värde på äldre kikare? Kowa Utrustning allmänt 7
_DanneW Någon kunnig på kikare? Utrustning allmänt 40
Osynlig Kikare för runt 1000 kr!? Utrustning allmänt 32
avslutat_17_06_20 Söker prisvärd kikare för havspaddling typ 8x20 Utrustning allmänt 3
Mike bike Billig kikare? Utrustning allmänt 12
Bruno66 Dela kikare Utrustning allmänt 3
nj-tec Kikare tips!! :) Utrustning allmänt 20
Maskinisten Val av kikare. Utrustning allmänt 11
Kristerus Bra kikare i mellanklass? Utrustning allmänt 10
mariaa Vilken kikare ska man köpa? Canon 12x36 IS II? Utrustning allmänt 13
cougar affär som säljer kikare i europa Utrustning allmänt 4
Per Crona Hur välja kikare Utrustning allmänt 27
Nirrebosse Försvann KIKARE Utrustning allmänt 7
Nirrebosse Kikare med skitiga linser. Utrustning allmänt 8
Avslutatmedlemskapx Lätt kikare med streckplatta? Utrustning allmänt 27
Tomas J Nikon SprintIV 10*21, är denna kikare något att ha? Utrustning allmänt 0
Raskesven Liten bra kikare? Utrustning allmänt 24
Vandrare Köpa bra, liten lätt kikare? Utrustning allmänt 10
tornros Tips på bra kikare Utrustning allmänt 4
AndersLun Kikare, 8x22 UCF Utrustning allmänt 0
grodanbolle Kikare, Vad kan ni experter rekomendera? Utrustning allmänt 12
Atle KIKARE Utrustning allmänt 8
Haddock Fujinon vs Kamakura kikare Utrustning allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.