Begagnade kängar

Hej, Har tänkt mig att köpa ett par rejäla kängor och de jag har pratat med anser att Lundhags är outstanding. Har fått erbjudande om att få köpa begagnade Kängor av vänner. Vad finns det för risker med detta??

Måste våra fötter vara "lika" i och med att de redan är ingångna, eller kommer kängan att forma sig efter min fot???

Vad är rimligt pris för et par begagnade kängor??

Är det något speciellt som jag borde kika på? nått ställe där det kan vara utslitet osv?

Tack på förhand!

/Martin Viktorsson

essunga; sa:
Hej, Har tänkt mig att köpa ett par rejäla kängor och de jag har pratat med anser att Lundhags är outstanding.

Tack på förhand!

/Martin Viktorsson

Dom du pratat med verkar till att vara objektiva och kunniga innom området om dom anser att Lundhag är det bästa som finns... Lundhag gör bra produkter till bra kvalitet men det finns måååånga tillverkare som gör lika bra och/eller bättre känger än Lundhag.. Det handlar om behov och hur din fot är konstruerad, oavsett vad dina polare säger så tycker jag att du skall prova flera olika märken och modeller innan du bestämmer dig.

Är det något man skall köpa nytt så är det kängor enligt min mening men det beror lite på vad du skall använda dom till samt hur slitna dom är..

Men varför säljer dom sina kängor om dom är så bra :)

I lumpen fick man ju begagnade kängor och dom började inte kännas riktigt bra förrän det var muck.
Inte för att jag är någon expert men ska du köpa begagnat bör du kolla att kängorna är underhållna (fettade regelbundet), dvs att dom inte läcker vatten i sömmarna eller har sprickor. Jag skulle inte heller betala speciellt mycket för dom.
Men gällande mig själv håller jag dock med Patric, köp nya skor.

Än så länge trivs jag med mina Lundhags, jag valde Lundhags för att dom finns med höga skaft (30cm). Dessutom ansåg jag mig ha tillräckligt tuffa fötter för att orka gå in dom.

/Ulf

Kolla sömmar (på in- och utsidan), kolla att inte sulorna är sned- eller utslitna. Om de är gamla så kan cellgummit ha torkat, även om inte kängorna har gåtts så mycket. Kolla att cellgummit inte är skört och sitter bra på kängan. Beg. kängor skall vara avsevärt billigare än nya, men det beror ju på användning och modell också, åtgångna modeller brukar man kunna köpa nya ganska billigt i handeln.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips