BD Ice Pack eller Crux AK50

Har någon på sidan egen erfarenhet av dessa ryggsäckar?

Jag är på jakt efter en cirka 50-55 liters ryggsäck för användning på såväl skidturer som vanliga vandringar. Ryggan bör vara komfortabel upp till 15 kg packningsvikt samtidigt som den inte får vara tyngre än 2 kg.

BD och Crux säckarna verkar tilltalande "på pappret" men jag har ingen aning om hur bra dom är att bära runt på.

Ulf

Schneeberger; sa:
Har någon på sidan egen erfarenhet av dessa ryggsäckar?

Jag är på jakt efter en cirka 50-55 liters ryggsäck för användning på såväl skidturer som vanliga vandringar. Ryggan bör vara komfortabel upp till 15 kg packningsvikt samtidigt som den inte får vara tyngre än 2 kg.

BD och Crux säckarna verkar tilltalande "på pappret" men jag har ingen aning om hur bra dom är att bära runt på.

Ulf

Hej,

Jag hade en Ice pack 44 som jag trivdes ganska så bra med. Jag använde den för alpin klättring. En av anledningarna till att jag bytte ut den är att den är väldigt lång i ryggen och det är i princip omöjligt att titta uppåt när ryggsäcken är packad och man har på sig hjälm (vid brant klättring är det en fördel att kunna titta uppåt).

Om du vill ha en vandringssäck föreslår jag att du väljer en annan säck. Ice pack har för det första ingen riktig skena i ryggen vilket resulterar att ryggsäcken viker sig när du packar upp mot 15-20kg. Vidare är avbärarbältet m.m. inte särskilt bra eftersom den just är tänkt för att användas vid klättring och då sällan med packningar över 10-12kg. En fördel med den är att den kan överpackas otroligt mycket. Riktigt högt snölås och möjlighet att höja topplocket på fram och baksida. Isyxehållarna är suveräna men de kommer du om jag förstod det hela rätt inte att använda.

Jag kör numera på en Arcteryx Bora 40 (46L i medium storlek) som enligt mitt tycke är en betydligt bättre säck. Den väger lite mer, kostar lite mer men jag har då inte hittat någon direkt nackdel än. Den enda skulle kunna vara att allting är så överdimensionerat..

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips