BD Ice Pack eller Crux AK50

Har någon på sidan egen erfarenhet av dessa ryggsäckar?

Jag är på jakt efter en cirka 50-55 liters ryggsäck för användning på såväl skidturer som vanliga vandringar. Ryggan bör vara komfortabel upp till 15 kg packningsvikt samtidigt som den inte får vara tyngre än 2 kg.

BD och Crux säckarna verkar tilltalande "på pappret" men jag har ingen aning om hur bra dom är att bära runt på.

Ulf

Schneeberger; sa:
Har någon på sidan egen erfarenhet av dessa ryggsäckar?

Jag är på jakt efter en cirka 50-55 liters ryggsäck för användning på såväl skidturer som vanliga vandringar. Ryggan bör vara komfortabel upp till 15 kg packningsvikt samtidigt som den inte får vara tyngre än 2 kg.

BD och Crux säckarna verkar tilltalande "på pappret" men jag har ingen aning om hur bra dom är att bära runt på.

Ulf

Hej,

Jag hade en Ice pack 44 som jag trivdes ganska så bra med. Jag använde den för alpin klättring. En av anledningarna till att jag bytte ut den är att den är väldigt lång i ryggen och det är i princip omöjligt att titta uppåt när ryggsäcken är packad och man har på sig hjälm (vid brant klättring är det en fördel att kunna titta uppåt).

Om du vill ha en vandringssäck föreslår jag att du väljer en annan säck. Ice pack har för det första ingen riktig skena i ryggen vilket resulterar att ryggsäcken viker sig när du packar upp mot 15-20kg. Vidare är avbärarbältet m.m. inte särskilt bra eftersom den just är tänkt för att användas vid klättring och då sällan med packningar över 10-12kg. En fördel med den är att den kan överpackas otroligt mycket. Riktigt högt snölås och möjlighet att höja topplocket på fram och baksida. Isyxehållarna är suveräna men de kommer du om jag förstod det hela rätt inte att använda.

Jag kör numera på en Arcteryx Bora 40 (46L i medium storlek) som enligt mitt tycke är en betydligt bättre säck. Den väger lite mer, kostar lite mer men jag har då inte hittat någon direkt nackdel än. Den enda skulle kunna vara att allting är så överdimensionerat..

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips