Base camp i november!

Jag skall till Nepal nu i början av denna månad, vill så gärna se världens högsta berg, och har fortfarande några frågetecken att räta ut:
-duger mina garmont otero,(kraftig låg sko) att traska i?

-eller bör jag ha kängor?

Hur varmt/kallt skall jag räkna med?

-skall jag köpa ny kamera i kathmandu eller hemma? Jag läste någonstans att det var välsorterat och billigt, gäller detta även digitala kameror?

-hur är "prylutbudet" därnere? köper jag
förstärkningsplagg och liggunderlag smidigast därnere
eller här hemma? Finns det begagnatmarknader? Det är ju skönt att slippa det på resan.. Vore mycket tacksam för hjälp vad gäller dessa spörsmål! Mvh/svante
 
Nepaltrekking!

Tjena!

Rent generellt rekommenderar jag ett par stabila kängor kompletterat med ett par sandaler för trekking i Nepal.

Nu i november är det högsäsong för Himalaya-trekkers med klar och ofta kall luft. Nätterna i bergen kan bli relativt kalla med temperaturer ner mot -15 C med lite otur. Dagarna är dock behagliga även på hög höjd. Räkna med enstaka snöfall på höjder över 3000 m ö h.

Jag är skeptisk till att köpa digitalkamera i Nepal. Om Du vill ha kända märken måste Du söka dig till de stora köpcentren i Kathmandus finare kvarter och där kommer Du ändå inte att tjäna särskilt mycket på att handla i jämförelse med seriös internethandel. Dessutom är det ofta rätt mycket meck i samband med garantiutnyttjande och internationella garantibevis. Observera att jag själv aldrig har köpt en kamera i Nepal, så ta mitt ord med en nypa salt.

Vad jag däremot vågar påstå är att Du gör klokt i att köpa förstärkningsplagg och liggunderlag i Kathmandu. I stadsdelen Thamel, där dom flesta västerlänningar tillbringar sina Kathmandu-nätter, formligen kryllar det av "outdoor"-butiker med mer eller mindre schyssta plagiat. Hav tålamod och pruta hårt.

Passa på att besöka Rum Doodle Bar i Thamel och få en historisk exposé över nästan alla Himalaya-expeditioner som besökt landet och lämnat deras unika fotavtryck (bokstavligt talat...) New Orleans bar har annars kanonbra käk till löjliga priser.

Lycka till. Pontus L
 
Jodå du kan köpa kamera prylar i välsorterade kamera affärer just i Thamel området. Var där själv förra året i november och köpte lte saker till min system kamera, bla ett tele objektiv(Canon) som jag hade kikat på här hemma. Priset här hemma ca 3700 kr och jag gav 1700 där. Köpte oxå ett större minne till min digital kamera i samma shop,samma märke som här fast halva priset. Som nämndes i det andra inlägget så blir nätterna kalla så ha en varm sovsäck,liggunderlag kan hoppa över om du inte ska tälta och marknaden är som sagt enorm för diverse frilufts och trekking prylar i Thamel.
Lycka till
 
Base Camp i December!

December är den näst kallaste månaden i Nepal men vädret brukar vara klart och bra. Ett stycket upp i bergen kan det snöa kraftigt, det händer ibland oftast i januari, februari men även i desember att det snöar så mycket att stigen mot Kala Patar och Base Camp täcks av metertjock snö.
Temperaturen kryper troligtvis ner mer än -15 under nätterna. I december är det inte allt för många andra turister och priserna är lägre än vid högsesong.

Det finns några få butiker i Thamel som säljer äkta varor av märkena Marmot, North Face och Love Pro annars finns det mycket kopior, så dra och känn i alla sömmar! Du finer billiga och bra dunsovsäckar, tex marmot som kostar långt under halva priset av vad de kostar i sverige, det mesta går att byta eller sälja när du kommer tillbaka till Kathmandu.

På New Road, gång avstånd från Thamel, finns det gott om kamerabutiker, "Camera World" är en av de bättre och de har gott utval av analoga och digitala systemkameror.
Jag har själv köpt mycket av min Nikonutrustning där och fick ett mycket bra pris. Det tar dock tid att få de bättre priserna, många rundor med frågor, prutande och te. Om du handlar så betala inte hela beloppet före du har garantien i handen.

Lycka till!
 
Tabbe av mig fick för mig att Du skulle dit i December! Sorry!

November!
Då är det lite mera vitingar på stigarna och priserna lite högre på mat och logi även i thamel märks högkonjukturen. Det är ingen nämnvärd risk att bli in/ut snöad till/från Basecamp.
God Tur!
 
På fötterna..

Tack för all hjälp, toppen!
garmontskorna är stabila o bra och jag är van att bära med dem. Det som jag undrar över är lite det här med vätan... Hur är stigarna efter ett eventuellt snöfal som smälter, jag föreställer mig lervälling..? -och då skulle det förstås vara skönt med de där kängorna? Är det allmänna rådet att jag skall köpa kängor?
Sovsäcken som jag fått av brorsan är ajungilak/mammut men jag förstår litet av komfortskalan men det står ner till minus 10 extrem. Den väger bara 1.3 kilo vilket tilltalar mig. Modellen heter Vision SL, någon som kan tipsa om det duger? Annars får jag väl gå ut och slå tält och prova själv..:)
Kan någon inflika råd är jag som sagt mycket tacksam, mvh!/svante
 
När vi var där ifjor blev vi insnöade i Gorak Shep som är ända uppe vid foten av Kala Pathar, detta var i slutet på oktober. När vi väl tog oss ner stod solen högt på klarblå himmel vilket gjorde att bäckar och fåror vattenfylldes.Man slipprade lätt runt i lervällingen och då var jag glad att jag hade kängor faktiskt.
Det skall tilläggas att det inte hörde till vanligheten med snö i slutet av oktober, enligt te-hus ägarna.
 
Ajungilak Mammuth är en bra sovsäck enligt mitt tycke och om du inte är väldigt frusen och ska sova i lodge (te-hus) kan den räcka. Sover du i sovsäckslakan med mössa och underställ borde det hålla. Det kan bli tungt att släpa med både skor och kängor, så kängor är att föredra.
Köp ett par billiga plast sandaler "chappal" på nepali (flipp flopp) som du kan gå med på lodgerna, för att vädra fötterna. Det ser också högst proffesionellt ut att ha dem hänga bak på ryggsäcken bland eventuella alpinyxa och rep :)
 
kängor..

Haha, flipflops i allsköns färger hängande på ryggan, det var den machotrippen..;) Kanske både snålt och dumt, (går oftast hand i hand) men jag tänte prova någe nytt: Vad sägs om heltäckande damasker till lågskor? Nej förresten, säg inget...;) Vi får se. Tack för råd och tipps!
 
kallt

Nu är jag långt ifrån en expert på sovsäckar men -10 i extremtemperatur (den lägsta temperatur man kan överleva i) låter aldeles för lite med tanke på att inläggen tror på -15 nätter. Det är komforttemperaturen som ska guida dig. Min erfarenhet är att i -15 ha en säck som har komfort runt -18, beroende på hur vältränad och så vidare du är. I senaste numret av utemagasinet fanns det en artikel där man utifrån sovsäckens vikt kan räkna ut ungefärlig komforttemperatur.

Lycka till

Anton
 
Mer om sovsäck

Har kollat upp informationen i utemagasinet. De menar att den undre temperaturgränsen innebär "obehagliga eller i vissa fall livsfarliga nätter". I stället är det alltså säckens komforttemperatur du ska titta på. Den motsvarar den lägsta temperaturen en hyfsat vältränad man som är van vid utomhusliv, medelbygd och iklädd underställ sover bekvämt i.

Tyvärr är det så att tillverkarna inte alltid går efter dessa regler, men de fungerar ändå som riktmärke.

Själv brukar jag behöva 5 graders buffert eller så för jag gillar inte att frysa när jag sover.

Anton
 
frippeus; sa:
När vi var där ifjor blev vi insnöade i Gorak Shep som är ända uppe vid foten av Kala Pathar, detta var i slutet på oktober. När vi väl tog oss ner stod solen högt på klarblå himmel vilket gjorde att bäckar och fåror vattenfylldes.Man slipprade lätt runt i lervällingen och då var jag glad att jag hade kängor faktiskt.
Det skall tilläggas att det inte hörde till vanligheten med snö i slutet av oktober, enligt te-hus ägarna.

Jag kommer ihåg ditt snöfall. Satt och avvaktade i en lodge strax ovanför Namche då. Sedan blev hela november kristallklar bortsett från en kväll då det kom lite puder. Normalt ska det knappt komma någon nederbörd alls under november, men man vet aldrig. Har läst att det 9-10 november 1995 snöade mellan 1,5-2 meter under 36 timmar vilket motsvarar 30 gånger hela genomsnittliga månadsnederbörden. Var en cyklon över Bengaliska viken som fick tuppjuck och drog alldeles för långt norrut. Vandrare snöade in fullständigt och 550 pers fick hämtas ut med helikopter efter några dagar. 24 människor omkom också i en lavin utlöst av snöfallet. En lodge på Gokyoleden krossades. Fast detta var nog århundradets mest extrema händelse.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JörgenÅkesson Everest base camp (EBC) och Lobuche peak april 2018 Trekking 10
atothek Förboka boende längs med Everest Base Camp - trekken? Trekking 0
atothek Everest Base Camp april / maj Trekking 1
robert petersson Everest Base Camp Dec/Jan Trekking 4
musse592 Hjälp inför Everest Base Camp! Trekking 17
Lost Wanderer Everest Base camp 2014, ska ni med? Trekking 3
RosenbergAlexander Mount Everest base camp + kalapattar Trekking 8
markushhh Everest Base Camp på kort tid Trekking 6
E9climbing Trekking i Pakistan Latok/K2 Base Camp Juli 2010 Trekking 0
strapatzaren Pengar - kontanter - på Mount Evereste Base Camp Trek Trekking 5
Gohan Frågor om Everest Base Camp Trekking 12
Gregory Everest base camp trekking Trekking 1
hanswe Organiserad resa till Everest Base Camp Trekking 3
skogsvakt Everest Base Camp Äventyrsresor Trekking 11
Fredrik_Andersson Everest base camp/Island Peak Trekking 0
Jonas J Everest Base Camp i mars? Trekking 3
Jonas78 Everest Base Camp samt Island Peak okt 04!!!!!!!!!!!! Trekking 0
Ylvan Till Base-Camp Trekking 3
steffcarro Everest base camp! Trekking 11
Talgoxen Mallorca, vandring i November Trekking 1
Soleil Sicilien i november Trekking 2
skell Inspirera mina 11 dagar i November! Trekking 7
poppo84 Tips på vandring i södra Europa i November? Trekking 6
sta Sächsische Schweiz en helg i november Trekking 5
aksello tips på vandringstur i november/dember Trekking 6
ellenc Vart ska vi resa i november? Trekking 2
MårtenL Vandring i november Trekking 6
Halka Vandringar i November Trekking 0
7sjunger Trekking mitten av november, tips? Trekking 1
Tobias.N Nepal 18 November Trekking 15
ulrikalinge En vecka i november Trekking 0
oscara Vädret i Nepal i november? Trekking 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.