Everest base camp!

Har tänkt åka till Nepal och vandra in till Everest base camp nästa år, så jag undra om det är någon som redan gjort detta och har några praktiska tips att dela med sig av, om tex guider, vägval, aclimaticering, priser, bästa tidpunkten mm
Tacksam för er hjälp!
/Stefan
 
Everest basecamp

Låter härligt. Drömmer själv om denna resa och hoppas göra den 2002.

Ett tips är att läsa nyaste numret av Utemagasinet som innehåller en stor special om trekking i Nepal. Artikeln ger många grundläggande tips och innehåller en mängd ledbeskrivningar, bla leden till basecamp.

...Johan...
 
Äventyrsresor

Hej!

Jag har själv inte varit där, men drömmer att åka dit en dag och håller på att samla info. Vet att Äventyrsresor har organiserade turer från Katmandu. Du betalar resan dit själv, resten fixar de ( guider, mat, flyg till Lukla osv.).

Mvh, Eva
 
Vagabond

Som någon tipsade har Utemagasinet bra artiklar i senaste numret.
Vagabond har gett ut en guidebok - som skrivits av samma person som skrev artiklarna i Utemagasinet - där finns längre och mer detaljerade beskrivningar av de olika lederna.

Kanonbra och inspirerande läsning
/p
 
everest

Hej,

jag åker till nepal 1 okt för att vandra everest-trekken, forsränning och djungelsafari. första nepalbesöket för mig.

jag återkommer efter, men jag har läst mycket i vagabonds bok: Till Himalaya-land Nepal av Mikael Persson, mycket bra så här långt, sen får man väl se efter om det stämde.

Det skall bli väldigt skönt med 6 veckors semester!
/Niclas
 
Inga problem att göra denna vandring själv. Du behöver varken guide eller bärare. Från Jiri tar det ca två veckor att gå till basecampen. vyerna är hela vägen helt fantastiska. Du åker buss från Kathmandu, 10-16 timmar. Man löser treckingpermit i Kathmandu, ca 5 dollar/vecka. Man kan även flyga till Luckla och har då bara en veckas vandring till basecampen. Risken för höjdsjuka ökar dock då. Mat och boende fixar man på de små familjehotellen som alla har i sina hus. Ta med varma kläder och sovsäckar.
 
Lonely Planet, Trekking in Nepal

Jag är ännu än i raden av de som drömmer om Himalaya och har därför köpt boken Trekking in Nepal från Lonely Planet. Boken innehåller massor med nyttig information om allt tänkbart: kultur, guider, bärare, vandringsleder, inrikestransporter, sjukdomar och vaccinationer, m m. Bra investering! Kolla in deras hemsida: http://www.lonelyplanet.com

/Rasmus Jansson
 
På egen hand!

Jag har varit i Nepal två ggr (Annapurna o Everest), suveränt kort sagt.
Rekommenderar att ta sig runt på egen hand, utan guider o bärare (friare, mkt billigare, bekvämare, inte svårare än att åka tunnelbana)
Flyg till Nepal kan vara fullbokade o dyra, prova att flyga till Calcutta och sedan ta landvägen till Nepal(ca 2 dygn)
Till Everest: Taxi Katmandu-Jiri (ca 500 skr för fyra pers) så slipper man den jobbiga och ofta överfulla bussen. Sedan är det bara att gå med hjälp av guidebok, karta och följa den breda stigen.(Rek "Trekking in the Everest Region", mkt bättre än Lonely Planet) 6-9 dagar till Namche Bazaar. Sedan har man i princip tre dalar att välja mellan: Gokyo(vildast, mot Cho Oyu), Base Camp-Kala Pattar(flest turister, närmast Everest) eller Chukhung(smidigast, suveräna berg överallt). "Ovanför" Namche är landskapet otroligt hela tiden (Ama Dablam, Everest, Lhotse, Makalu, Thamserku mfl). Tänk på höjdsjukan(max 300 höjdmeter/dag) och kylan(dunjacka är skönt att ha, varm sovsäck ett måste, liksom bekväma o stadiga kängor). Det finns lodger/cafeer/restauranger överallt så tält, kök o mat behöver man inte bära på. 20 dagar är väl ett minimum om man skall gå fram o tillbaka och vill se en del berg, Men det går att tillbringa flera veckor ovanför Namche om man står ut. Flyg Katmandu-Lukla (80-100$) går flera ggr dagligen, men är ofta rel fullbokade. Går att boka även från Namche.
Rek även att cykla i Katmandudalen, nästan samma upplevelse som bergen.

Lycka till!
 
Guidebok

Hej!
Instämmer i stort med föregående talare, författaren till den bästa guideboken heter Jamie McGuinness och den är till skillnad från LP funkis på stigen. Vi var ute i 35 dagar och besåg de tre dalarna(Chukkung, Gokyo, Khumbu) till fots in och flyg ut från Lukla.

Lycka till!!

JohanC
 
Lite tips!

Jag var i Nepal för ett år sedan, vandrade i Khumbu-området (=Everest området) i slutet av november. Det viktigaste av allt är att boka flygbiljett i god tid, planen till Kathmandu är ofta fullbokade under hösten. Finns olika sätt att flyga, Aeroflot (billigast) via Delhi, via Bangkock eller direkt fr Europa.

Hur man ska lägga upp sin trekk beror på hur lång tid man har på sig. Har man bara dryga två veckor på sig att trekka ska man flyga upp till Lukla, vandringen dit tar annars en vecka. Pris för flyget var förra året 83 USD enkel resa. Då flyger man in på 2800m och det är inget större problem med höjden, bara man följer rekommendationer på hur högt man ska gå per dag. Vi flög också tillbaka därifrån. Vi gick aldrig upp till själva basecamp utan valde att gå upp i granndalen mot Gokyo. Från toppen Gokyo Ri ser man minst lika bra som från basecamp-trekken. (Vi såg fyra 8000m toppar, Everest, Lhotse, Makalu och Cho Oy)

Att arrangera sin trekk går alldeles utmärkt från Kathmandu, bokar du något via en utländsk resebyrå kostar det säkert 10 ggr mer.

Bära sina saker kan man göra själv, men det är oerhört praktiskt att ha en bärare/guide. Kostnaden är inte så stor, du får sällskap och en som känner ansvar för dig och du slipper ffa bära! Då kan man njuta mer av vandringen. Vi lyckades via kontakter få tag på en bärare i Lukla och betalade 600 rupies (ca 80kr) per dag och då fick han betala sina omkostnader (mat, logi) själv. Det fungerade kanon. Vi bodde på de småfamiljehotellen och hade en en dygnskostand på mat/logi på knappa 80 kr/dag. Kanske är en fördel att ordna sin bärare via agency i Kathmandu, då ordnar de med försäkring för din bärare.

Priserna förra hösten på paketpris hos trekkingagencies i Kathmandu låg på 25-30 USD inkl allt/dag inkl bärare, mat och logi, dvs dubbla priset mot vad vi betalade när vi ordnande allt själv.

Flyg till Lukla kan vara fullbokade. Det äår små propellerplan som tar 15p och resan tar 35-40 min. Sedan något år är det många operatörer på marknaden och tillgången på avgångar har ökat. Kan dock vara idé att boka biljett innan. Ska man upp och trekka nästan direkt när man anländer till Nepal kan det nog vara värt att se om man kan hyra bärare redan innan. Försök ta reda på adresser till "små" firmor i Kathmandu och skriv brev och be att få offert! (kanske fungerar)

Trekkinpermits avskaffades förra året, du behöver inte skaffa sådant i Kathmandu. Däremot betalar du en avgift när du går in i Nationalparken.

Bra böcker att läsa. 1) Läs "Tunn Luft" (Krakauer), finns som pocket. 2) Lonely Planets "Trekking i Nepal Himalaya" är ok som översikt, men har de inte kommit med en nyare upplaga är den rätt värdelös. Detaljbeskrivningarna på vandringarna är urusla, däremot helt suveräna i 3) Trekking in the Everest Region -- Jamie McGuinness; tidsangivelserna för vandring riktiga, bra info om höjd mm mm. Ett måste som bok om du ska dit! Se bara till att köpa tredje upplagan. (sept 98). Svenska boklådor har en förmåga att tillhandahålla gamla upplagor.
Mer generella guideböcker som är bra är antingen Lonley Planets eller Rough Guide. Den som har den senaste upplagan brukar vara den bästa. Information förändras så hastigt att det gamla upplagor nästan är obrukbara.

Lycka till med planerandet!

/Jakob
 
Nepal, fantastisk!

Kul att du skall dit!

Jag och min sambo var där förra året i november, vilket var otroligt härligt.

Jag håller med ovanstående författar i det mesta.

Dock ett par tillägg.

Missa inte att gå upp i khumbu-dalen, dvs inte bara bränna av Gokyo. Det finns en höjdare som jag är glad att vi gjorde, nämligen att gå via ett pass som heter Cho-La. Det är spännande att komma bort från mainstråken, med alla turister. Det är en vacker vandring. Och det bästa är att du får uppleva Gokyo, med den vyn som Jakob beskriver. Men det finns inget som slår att stå på Kala Pattar och ha Everest på så nära håll. Båda ställen har sina poänger och när du nu är där, så missa inte dessa upplevelser.

Passet tar två dagar, och du bör kolla med dom som har lodgerna där, hur passet är, dvs om det är för mycket snö, eller om det är vandringsbart.

Lycka till och hör gärna av dig med frågor.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JörgenÅkesson Everest base camp (EBC) och Lobuche peak april 2018 Trekking 10
atothek Förboka boende längs med Everest Base Camp - trekken? Trekking 0
atothek Everest Base Camp april / maj Trekking 1
robert petersson Everest Base Camp Dec/Jan Trekking 4
musse592 Hjälp inför Everest Base Camp! Trekking 17
Lost Wanderer Everest Base camp 2014, ska ni med? Trekking 3
RosenbergAlexander Mount Everest base camp + kalapattar Trekking 8
markushhh Everest Base Camp på kort tid Trekking 6
Gohan Frågor om Everest Base Camp Trekking 12
Gregory Everest base camp trekking Trekking 1
hanswe Organiserad resa till Everest Base Camp Trekking 3
skogsvakt Everest Base Camp Äventyrsresor Trekking 11
Fredrik_Andersson Everest base camp/Island Peak Trekking 0
Jonas J Everest Base Camp i mars? Trekking 3
Jonas78 Everest Base Camp samt Island Peak okt 04!!!!!!!!!!!! Trekking 0
Karngard Någon som ska till Everest BC i oktober? Trekking 2
musse592 Solo Trekk, Everest BC. Nervöst. Trekking 4
Harry47 Mt Everest-vandring Trekking 12
C.E Everest 2013 Trekking 1
Magnus H Everest vs Annapurna. Bilder & Info. Trekking 37
frida_n Budget för resa till nepal + Everest BC Trekking 16
Gregory Lhasa - Everest - Lukla Trekking 2
KajsaMalm Everest cirkuit trekk Trekking 12
kristofer_wallmark Vad gör Mount Everest så svårt? Trekking 35
Klondike Everest Basecamp I juni? Trekking 4
berg-man är det nån som vill till Everest bc och island peak Trekking 1
Joakim Ambrosson Serien Everest - funderingar Trekking 5
Joakim Ambrosson Hur högt får man klättra på Everest? Trekking 2
tovalova Magnus Flock på Toppen av M Everest Trekking 3
montanaemma Mount Everest BC trekking hösten 2005? Trekking 12
hink Mt Everest Norra ABC Trekking 8
PerPerPer Kahtmandu - Everest BC Trekking 12
ErOg Nepal: Everest BC i vår (-04) Trekking 50
Jeppe555 everest-trekking Trekking 4
E9climbing Trekking i Pakistan Latok/K2 Base Camp Juli 2010 Trekking 0
strapatzaren Pengar - kontanter - på Mount Evereste Base Camp Trek Trekking 5
terray Base camp i november! Trekking 14
Ylvan Till Base-Camp Trekking 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.