Bas guide för nybörjare

Jag söker någon slags guide (litteratur eller hemsida) för nybörjare inom vandring i världen. Typ vad man behöver, vad man ska tänka på och lite sånt, lite bas fakta. Tänkte börja vandra lite i Sverige och behöver veta lite sånt eftersom jag aldrig gjort det förr.
Visste för övrigt inte vart jag skulle lägga den här tråden men det fick bli här.

Någonstans i vandringsforumet är ett bra ställe att lägga inlägget... och inledningsvis så kan du ju testa att botanisera lite i forumet, använd sökfunktionen... söker du på t ex packlista, sörmlandsleden eller kebnekaise så får du en del hjälp... Sen när du läst mycket själv så kanske du har mer detaljerade frågeställningar.

Thomas

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Friluftsfrämjandet

Ta kontak med din närmaste avdelning (se på nätet) de kan säkerligen hjälpa till, vissa lokalavdelningar tillhandahåller även utbildning inom området. Gällande litteratur kan jag med värme rekommendera Vildmarksboken av Lars Monsen och fjällboken av Glaes Grundsten och Göran Palmgren. I dessa böcker bör du hitta det mesta av vad du behöver känna till, även för en vad utemänniska.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips