Barn, ovan, skåne/Göteborg ingen o snacka med. Bollplank behövs!

Jag hade tänkt dra till Jämtland en vecka, men det drog iväg nått alldeles hutlöst prismässigt så sommarens vandring får ske i anslutning till de orter jag ändå är på. Förutsättningarna är alltså:

Vandringdled kring Göteborg/Bollebygd eller Ystad/Österlen.
Ovan vandrare
Har med en sexårig grabb
Sover helst i vandrarhem eller vindskydd för att slippa tältvikten, har en tarp
Vi går mellan 4-10km om dagen


Nu behöver jag all hjälp jag kan få för jag vet inte var jag skall börja. Jag har identifierat Vildmarksleden i Göteborg och Österlenleden i Skåne men förstår inte var jag kan läsa om vindskydd och vandrarhem någonstans. Den här tråden kan bli lång.... :) Tack på förhand
 
Vill du ha garanterat fina vindskydd är Vättlefjäll att rekommendera. Skulle skrivit Bohusleden med de vindskydden kan det vara sisådär med. I Vättlefjäll finns ved vid många vidskydd dessutom. Skulle du ändå få för dig att ge dig ut på Bohusleden går den ju geom Vättlefjäll.
 
Hej,
håller med Vättlefjäll, jättefina vindskydd och bra leder. En vecka i vättlefjäll utan att sova i samma vindskydd är inga problem


Vill du ha garanterat fina vindskydd är Vättlefjäll att rekommendera. Skulle skrivit Bohusleden med de vindskydden kan det vara sisådär med. I Vättlefjäll finns ved vid många vidskydd dessutom. Skulle du ändå få för dig att ge dig ut på Bohusleden går den ju geom Vättlefjäll.

//Jocke
 
Vättlefjäll låter ju som en kalasbra idé.

Var hittar jag detaljkartor över vindskydd etc? (Gärna på nätet eller i Stockholm)
Hur kommer man enklast in på den den leden, vi är tåg och bussburna. (Se nedan)


Någon som har koll på hur Vildmarksleden ser ut beträffande övernattningsmöjligheter?


Uppdatering från annan post:
Vättlefjäll
Hej!

Tag spårvagn till Angered C, byt till buss 75 mot Lövgärdet, hoppa av på Kryddnejlikegatan. Följ Kryddnejlikegatan ca 500 m till Vättlefjälls kanotcentral, därifrån spåren och lederna utgår. Vättlefjällsleden är ca 25 km. Bohusleden går igenom området. Det finns massor med stigar att vandra på, t ex Surtesjön runt. Det finns vindskydd på ett flertal ställen, t ex runt Gäddevattnet och Stora Kroksjön.

mvh
Filip
 
Senast ändrad:
Hej.
Du kan kolla på http://www.vastkuststiftelsen.org/VisaNaturres.asp?id=616. Kartan jag använfer mig av är gröna kartan, Göteborg 7B. Det finns även en länk på västkuststiftelsens hemsida till en zoomningsbar karta.
God tur!

//Jocke
P.S:Gå in på http://www.vasttrafik.se/sv/ och sök på bussar till kryddnejlikegatan (tror jag detär), så är du rätt nära vättlestugan som är en bra utgångspunkt att starta från. D.S
 
Senast ändrad:
Jag har "Vandringskarta över VÄTTLEFJÄLL" (ursäkta versaler, det står ju så på den). Där har du alla vindskydd, leder o grillplatser/eldstäder. Den finns väl på sedvanliga kartställen o turistbyrån på Kungsportsplatsen o Infobyrån i Femman.
 
Hur är det med vatten i Vättlefjäll?
Med 20+ sjöar är det gott om varan. Jag är dock alltid skeptisk till att dricka sjövatten. Inte för att det skulle innehålla så mycket hemska bakterier, även om Surtesjön delvis är avstängd för bad av den anledningen, utan av andra skäl. Jag skriver "andra skäl" för jag är inte säker på vad det är men min bästa gissning är humuspartiklar. Efter helgens utflykt där både sonen o jag drack ur sjön i varierande mängd luktade våra fisar "sjöfis", en mycket distinkt doft de får när man druckit sjövatten. Vet även att min bror fick problem med magen efter att ha imundigat vatten från St. Kroksjön, detta trots noggrannt användande av klortabletterna Apoteket sålde förr. Ta med gott om dasspapper o Imodium om ni ska förlita er på sjöarna som enda vattenkälla.
Ett annat alternativ är att fylla på varannan eller var tredje dag. Vättlestugan är inom en dagsmarsch från så gott som hela Vättlefjäll.
 
Det här oroar mig en del faktiskt. Om man kokar vattnet en bra stund, kan inte det göra så att det är helt riskfritt tro? Måste läsa in mig på det här ämnet också.


fotnot: charter är enkelt.
 
Vi var iväg i vättefjäll som planerat. Tack alla för hjälp och tips. Det blev en jättetrevlig tur där vi startade på årets varmaste dag i Göteborg. Då var det minsann skönt att trots 24 kilo på ryggen mysa mellan träden och se stackarna koka upp i kanoterna.

Det var ohyggligt med getingar och väldigt mycket folk i området, men fester vid varje sjö. Annars var det en underbar plats.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hostan96 Samariaravinen på Kreta med barn? Vandringsleder 3
HanSolo Roslagsleden med barn Vandringsleder 1
Stig B. Led med barn Vandringsleder 2
Ldf Sörmlandsleden med barn, en etapp i taget.. Vandringsleder 8
3barninaturen Vandra med barn i södra Sverige Vandringsleder 6
macpasp Höga kusten med barn Vandringsleder 8
Seblin99 Vandra och tälta i Skåne, med barn. Vandringsleder 1
Simris10 Tips på Sveriges sydligaste "fjäll", vandring med barn. Vandringsleder 4
Dalu0700 Tälta med barn Vandringsleder 3
Johan.H Gyllbergen - Nybörjare med barn Vandringsleder 4
Mamma till A Vandra i vättlefjäll med barn? Vandringsleder 1
BKD Tips på tredagars vandring med barn Vandringsleder 2
ClaesSu Med barn på Gästrikeleden? Vandringsleder 3
pallella tips när man vandrar med barn? Vandringsleder 1
tröttast 2 vuxna,2 barn, stadsbor o amatörer, ska vandra m en övernattn nära Stockh Vandringsleder 3
Jessica72 Vandring med mindre barn Vandringsleder 3
ulrikagindemo Berättelse om vandring med barn och djur. Vandringsleder 4
jel_19762002 Vandring med barn Vandringsleder 2
Sivsdotter Vedema strövområde - norra Skåne Vandringsleder 0
Nicolai.Gripberg Eldplatser på vandringsleder Vandringsleder 24
magnusk750-2 Dagstur Skåne Vandringsleder 8
oldtimer Hur skapa/bevara attraktiva vandringssträckor? Vandringsleder 3
Jonhol84 Söker tips på platser med vildmarkskänsla i Skåne Vandringsleder 1
bornholmerpigen Vandringsleder/rundslingor i Skåne/Blekinge/? Vandringsleder 10
joelandersson92 Flerdagars vandring i Skåne? Tips? Vandringsleder 7
YvonneJson Favoriter i nordvästra Skåne? Vandringsleder 3
Came99 Idyllisk og lettilgængelig vindskydd nær sjö i Skåne? Vandringsleder 5
Korbac Vandringssällskap Nordvästra Skåne Vandringsleder 4
Barfoba Vandra från Dalarna till Skåne Vandringsleder 16
Fbr Kävlinge till Lödde via Lödde å (Skåne) Vandringsleder 1
Marienbad Nybörjare i Skåne! Vandringsleder 16
Tordnado 10 mil på tre dagar i Skåne Vandringsleder 5
EPV Vandring och tältning i Skåne Vandringsleder 4
fjllrv Året runt i Skåne! Vandringsleder 41
imaster Leder i Skåne? Vandringsleder 4
Nitsson Vandring / tältande i Skåne Vandringsleder 4
Ljung_dalen För de som satt sin fot i Skåne Vandringsleder 7
Nitsson Söker vandringsled nära Skåne Vandringsleder 6
calorin Fasta vindskydd i Skåne Vandringsleder 4
koko Höstvandring i skåne Vandringsleder 0
sol.skog Sök vandringsällskap i skåne helgerna i Juli 2007 Vandringsleder 0
jlofg Vandring i skåne/småland? Vandringsleder 4
PJE Vandring Skåne Vandringsleder 10
andersss Gå i från skåne till stockholm Vandringsleder 8
100826 Skåne rockar fett (igen) Vandringsleder 0
raven Vandra med tält i Skåne? Vandringsleder 6
pergit Höstvandring i Skåne! Vandringsleder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.