För de som satt sin fot i Skåne

Jag brukar åka upp till fjällen för vandring varje år. Nu i veckan så prövade jag på , en för mig, ny vandringstyp. En "bekvämlighetsvandring" på Skåneleden. Jag kallar den bekvämlighetsvandring för att det var lättare packning, lyxigare mat och mer påkostat boende. Därför blev vandringen kort.,pga kostnaden,...två dagar. Sträckan Borrby-Simrishamn-Kivik. Det var en fin känsla att gå mellan mysiga byar, vackra stränder och färggranna ängar. Det var också lite speciellt att man kunde sätta sig på ett cafe för en fika eller ett glas öl, för att sedan fortsätta. På kvällen unnande vi oss rejäla måltider på bra restauranger. Efter avslutat vandring så var det endast en timmes bussresa tillbaka till Borrby för att hämta bilen.

Finns det någon här som kan tipsa om andra bra, mysiga sträckningar för en tvådagars vandring?
Gärna med vackra byar och natur. Och så vandrarhem efter vägen?

Kanske någonstans i Skåne.
 
Jag tipsar alltid om Skånes stränder, det är visserligen ingen vandringsled. Men stränderna i Skåne och också delvis Halland, tillhör de få i Sverige där man kan gå direkt på stranden längs riktigt långa sträckor, t ex mellan städer.
 
Öland - Mörbylångaleden

Inte skåne, men södra sverige...! Mörbylångaleden på Öland kan man vandra på 3-4 dagar och bo lyxigt på vandrarhem, stuga eller hotell.
 
Skåneleden

Skåneleden har flera olika sträckningar och och även en del kortare rundturer. http://www.skaneleden.se/

Jag gick nord till syd del ett och två i somras och tyckte överlag att hela den sträckan var väldigt trevlig. Det är ofta nära till samhällen så vill man inte sova längs med leden går det ju att göra avstickare till vandrarhem etc.
 
Kullen till Helsingborg-Landskrona inga problem. Åmynningarna söderut kräver lite kartstudium och att gå upp till övergångarna. Men annars går det att följa kusten ner till Skanör. Österut tlll Sandhammaren. Norrut till Sölvesborg, med samma förbehåll som på västsidan.
 
En sträcka som är fin är sträckan mellan romelestugan och Genarp...

sträckan är på 10 km och väldig trevlig, jag vet inte hur långt ni brukar gå på en dag, men denna sträckan klarade jag trots otränad kropp, övervikt och 20 kilo på ryggen på en dag, ingen större bravur för en van vandrare men för mig en stor bedrift... ni kommer nog behöva lägga till en extra sträcka utöver den som jag gjorde, men det är trevlig natur och terräng. Två åsryggar ska passeras och de är rätt tuffa.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.