Barn och friluftsliv.

Guest

Gäst
Hallå gott folk.
Jag har precis börjat ta med mig min 3,5-åriga
dotter på lite längre dags-turer.Under helgens tur
öste regnet ner nästan hela dagen,vi sökte skydd
under en stor gran,rullade ut liggunderlaget,gjorde
upp en liten eld och kokade oboy.Mitt i allt detta
utbrister min lilla dotter-Pappa detta är jätte-
mysigt.Vi var ute till kvällens mörker,finns där
fler frilufts-föräldrar med liknande historier.
skriv in och berätta,bara roligt att läsa.
MVH Nicklas L.

Paddling och långfärdsskridsko OK

Hejsan. Vi har tre barn för närvarande 2,5 4 och 6 år gamla. Vi har mycket goda erfarenheter av paddling med tältövernattningar samt långfärdsskridskoturer med barnen. Se t ex http://www.sssk.se/barnpais/index.htm

Dagsturer i skogen t ex med svampplockning kan också gå bra men det går inte så fort och man kommer inte så långt. Våra barn är mycket ojämna gångare. Den äldsa får ont i benen medan 4-åringen kan gå väldigt långt utan större problem. Kompromissen blir att ofta bära ett eller flera barn vilket gör att aktionsradien minskar.

Vill passa på och puffa för Ikeas bärstol som är mycket prisvärd och rätt bra bärmässigt och komfortmässigt för barnet. Jag har modifierat den genom att sätta på rörisolering på de aluminiumrör som ligger bara mot barnets ben.

Hälsningar Thure Björck

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Barn kan följa med från första början

Vår dotter har vi tagit med på skidturer, paddlingar, vandringar osv från första början.
I sommras var vi i Jotunheimen och vandrade, vilket kanske var i värsta laget då hon fick bäras i bärstol hela tiden. Hon är nu tre år. Därför blev det tungt för oss båda.
En vettigare tur hade varit lågfjäll med dagsturer.
Förra året var vi på cykelsemester på Skagen, vilket gick alldeles utmärkt.
Så länge man anpassar turens art, längd och utformning efter barnets förmåga har man härliga stunder att uppleva i naturen.

Lycka till
Anders Villumsen

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips