Barn kommer ihåg detaljer...

Satt och pratade med min lilla tjej som är 6 1/2 år om olika tillfällen när vi varit ute i skogen och visade en bild från ett tillfälle när vi tältade, blev lite impad när hon tog upp en massa detaljer från när vi var ute när hon var 4 1/2 år. Tex så komer hon ihåg att det kröp fram insekter ur veden när vi eldade, att vi poppade popcorn i stormköket och att hon fick ett par fästingar.
Tycker att det är lite kul att så mycket små detaljer fastnade i det lilla huvudet när man är ute i naturen...
Har ni liknande erfarenheter eller tips för at göra det roligt för barn att vara ute i skogen!?

/Patrik

Visst minns barn!

Ibland tror jag att man glömmer hur otroligt det sitter som man lärt sig under barnaåren. När jag själv för ett par år sedan blev akut satt på att rensa en hel nätfångst med fisk - något det liksom aldrig blivit av att jag gjort på en massa herrans år, eftersom pappa alltid gjort det - så kände jag mig lite osäker. Det starkaste minnet jag då fick var när jag var sex år och fick lära mig av min jämnårige killkompis (som fick ha KNIV för sin pappa! Gissa om man var avundsjuk!) hur man skulle göra. Sprätta, vara försiktig med inälvorna, skrapa bort blodranden med tumnageln mm. Det kändes glasklart. Så det föll sig rätt naturligt att jag lärde min dotter i somras, strax före sexårsdagen!

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips