Barn + Kilimanjaro. Är det möjligt?

Re: Re: Re: Nej.

thureb; sa:
Även om en handfull barn i 10-årsåldern lyckats ta sig upp på höjder kring 6000 meter så tycker jag att man bör avråda barn före puberteten att vara med på liknande turer.

Thure

Instämmer fullt.

Visst kan det vara en speciell upplevelese för en familj att gemensamt genomföra en sådan tur. Man måste dock fråga sig vems mål det egentilgen är, Föräldrarnas eller familjens? Motivationenen hos alla delatagre måste vara stor.

Det är ju dessutom fråga om en anselig summa pengar. Naturligtvis vill man lyckas. Även fast förmodligen vägen också är resan värld, är målet i detta fall oerhört viktigt. Annars kan man ju göra normala ansträngade vandringar.

För en familj som vant sig vid gemensame strapatser är det säkert väl genomförbart och möjligt. Vilket också ingressen på artiklen antyder.

Magnus

Barn på Kilimanjaro (91)

Jag bodde i Tanzania när jag var yngre och var en sväng till Kilimanjaro. Kom "bara" till första lägret och blev höjdsjuk där, var åtta då. Brorsan på tolv klarade sig och lillebror fem, också utan problem, så det varierar nog ganska kraftigt!

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Killis och Barn!

Jag har vandrat med barn (7-15 år) i Himalaya upp till 4000 möh och det har gått bra. Det är en myt att barn får lättare höjdsjuka än vuxna. Barn kan tröttna fortare under en längre vandring, de behöver oftare rast. Några människor får väldigt lätt höjdsuka medans andra knappt märker av något. Många barn har god kondition och kan säkert klara en sådan vandring som kilimanjaro. Men barn är barn och kräver mer flexibillitet.

Jag skulle aldrig ta med min sexåring upp till Killimanjaro eller liknande eftersom jag själv varit väldigt illa däran däruppe. Han får vänta tills han själv vill utmana den höjden. Att däremot damma lite lagg ifrån strax under 4000 metersnivån är okej om han inte själv säger ifrån. Äventyr för barn är okej, men på deras villkor. De går väl lika bra att bestiga t ex Kebnekaise om man nu vill att de ska få en "toppkänsla".

/Pottan

Tusen tack för alla råd, tips och åsikter. Det har varit intressant att läsa. Som sagt är detta ett mål vi önskar nå när min pojk är mogen för det och då går det så långt som det går, det är ingen prestigetripp. Så klart sker detta på barnets villkor, det gör våra strapatser och äventyr alltid. Går ju inte annars :) Än en gång, tack så mycket. Lizette Lagerstedt

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips