Bästa köket för vandring?

Hej!
Jag ska vandra kungsleden i sommar.
Jag ska gå från Abisko Turiststation till Nikkaluokta. Vad för kök ska man ha? Billigt och lätt helst. Sprit eller gas? Tack!

Jag skulle utan tvekan ta gas i alla lägen så länge det gäller vår/sommar/höst vandringar.
Mindre kladd helt enkelt och lättare att reglera effekt på.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Kök

Hej!
Jag ska vandra kungsleden i sommar.
Jag ska gå från Abisko Turiststation till Nikkaluokta. Vad för kök ska man ha? Billigt och lätt helst. Sprit eller gas? Tack!

Jag har vandrat i snart 50 år och provat många olika lösningar men de sista 15 åren har det varit uteslutande Trangia 27 med gasbrännare. Är bara ute vår sommar och höst. Ägnar mig åt ganska avancerad matlagning med nämda utrustning. Ser att det produceras mängder med flerbränslekök. Dom kommer nog till sin rätt vinterhalvåret då gasen inte är lika effektiv

Håller med om Trangia 27-serien med gasbrännare. Dock blir det inte tokbilligt med brännaren som väl kostar en 400 kr till om jag kommer ihåg rätt. Kolla XXL.se som har friluftsdrive just nu.

Ytterligare en röst på Trangia med gas, går faktiskt även att "laga" mat med pga möjligheten att funjustera värmen. Ex T27-3 för 1-2 personer eller T25-3 alt. T25-4 för 3 personer. Köp till gasbrännaren för ca 300kr. XXL säljer just nu T27-3 för 299kr och GB-74 gasbrännare för 309kr.

En 230g gastub räcker för oss 2p i ca 3,5-4 dygn, beräknat på 3 mål mat om dagen som kräver viss koktid och vatten till kaffe/te. Gastuber av den typen finns även att köpa på STF Kebnekaise, Sälka, Alesjaure under din vandring.

Tack så mycket för alla bra svar och dessutom snabba! :)
Då får det bli ett gaskök!
Tusen tack!!! :=)

Jag har valt att köpa ett Trangia 27 med gas inför denna säsong. Jag tror att det är en mycket bra kompromiss där man får gasens smidighet samtidigt som man får ett kök litet nog för enbart vattenkok och samtidigt stort nog för "riktig" matlagning för 1-2 personer.

Jag har även ett Eta Express och det är mycket bra för vattenkok och till viss enklare matlagning men skall man i huvudsak inte äta frystorkat så bör man välja något annat.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips