Bästa glid i en gammal fjällpulka av trä?

Har kört äldsta grabben i en ärvd gammal 70-tals-Segebadenpulka med bambuskaklar. En familjeklenod som jag inte har några som helst planer på att byta ut. Nu har vi fått tillökning så i vinter kommer jag ha både en fullastad pulka och en femåring som tolkar... Således känner jag att det är dags att uppgradera pulkan något. Jag ska för det ändamålet införskaffa bland annat en ordentlig sele samt stighudar (har åkt mer bakåt än framåt de senste åren...).

Men själva pulkan behöver ju också en omgång, träet har nog aldrig behandlats... Så vad säger ni på forumet? Hur gör ni? Funderar på allt från att linolja till att värma in trätjära som man gör med vitablixten, till att bara valla med stearin, eller helt enkelt låta det vara.

Tack på förhand.
 
Har sökt...

...i forumet, men ingenstans hittar jag diskussioner om inpregneringen av träet. Undertill sitter två kanonfina mässingslister som pulkan glider på. Men vad gör jag med träet? Det måste ju inpregneras på något sätt för bästa hållbarhet.
 
Min far har en gammal träpulka som han fick när han vann första Fjälldraget har jag för mig. Mig veterligen är den inte behandlad sedan 60-talet när den var ny trots en hel del användning. Jag brukar själv använda den en del. Jag ska ut till dom om ett tag så jag ska ta mig en titt på pulkan och höra om han vet något om den behöver behandlas.
 
Tjära och parrafin

Bona botten med trätjära och när den är mättad blanka med parafin. Insidan kan du stryka med linolja uppblandad med terpentin. Skinnskoningarna/remmarna med minkoil och vax.
//J
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.