Att täta tältsömmar? (på Tarptent Scarp 1)

Hej!

Inväntar med stor förväntan ett nytt Scarp 1 från Tarptent. De verkar onekligen ha uppdaterat det bra, jfr med föregeånde.

Hur som helst: De rekomenderar att man tätar sömmarna med lite silikon utblandat med thinner, typ. Har dock läst att vissa inte finner det nödvändigt, på just detta tält.

Vad brukar ni använda? Lite tips på metoder och fabrikat, inköpsställen hade varit mycket uppskattat! Kanske t.o.m. någon som har erfarenhet av just detta tält?

/M

Jag köpte Tarptent Double Rainbow och beställde samtidigt silikon av Tarptent. Blandade ut den med vanlig lacknafta. Tältet har använts i kraftigt regn och inte läckt.

Även om du inte vill täta sömmarna, så kan blandningen användas för att lägga ränder på golvet, så att liggunderlaget inte halkar - funkar bra!

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Apropå behovet av tätning skulle jag nog instinktivt vilja sömtäta ett Scarp 1. Med tvärgående båge och snoddar fästa mitt på duken kan det nog finnas risk för indropp på innertältet annars.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips