att ta sig till Abisko inför vandring.

Hej allihopa.

Jag sitter och planerar min vandring lite som ska utgå från Abisko.

Hur brukar ni som utgår därifrån ta er dit? Första etappen blir till Abiskojaure och enligt STF är det en tur på 4-6 timmar. Jag ska dit i början på september och solen går då ner runt 20.00 (?)

Antingen så åker jag tåg hela vägen från sthlm till abisko, typ 18h framme 12.32. Då har jag gott om tid att gå första etappen innan solen går ner. Om jag däremot flyger från arlanda till Kiruna för att sedan byta till buss så är jag framme först 16.30. Detta känns lite riskabelt och det blir lite väl kort tid att ta första etappen på?

ska man satsa på lång tågresa eller slå upp tältet redan i Abisko för att sedan dag 2 påbörja den faktiska vandringen? Eller är det lugnt att hinna till tältplatsen i abisko naturreservat om man anländer sent på eftermiddagen?

Någon som har erfarenheter eller tips att dela med sig av?

MVH Fredrik

Förutom tältplatser vid abiskojaure finns det även en plats för tältning några km in på leden från abisko, är det den du syftar på? Den hinner du garantetar till ifall du inte skulle hinna till abiskojaure. Tågresa är enligt mig trevligare än flyg, men oavsett så lär du kunna ta första etappen. Vill du inte stressa så kan du som sagt ta tältplats nummer 1.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Tack för svaret.

jag hade tältplatsen i abiskojaure. Finns det någon karta där jag kan se var den andra tältplatsen ligger? har fjällkartan på området på g på posten så har den inte till hands än. Vet inte heller om tältplatserna är utmärkta där.

Lutar åt tåg just nu eftersom man får en längre första dag på det viset. men 18 timmar tåg är ju inte superroligt :)

avslutad210712

Gäst
Tältplatsen är där Nissunjåkken rinner ut i Abiskojåkken dvs ungefär 4-5 km från Abisko.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips