Åtgång flygbiljetter Kiruna -> Arlanda?

Eftersom jag inte vet hur länge jag kommer vara ute och vandra så har jag inte bokat någon flygbiljett tillbaka till Arlanda.

Det jag undrar är om det kan vara svårt att få tag på en flygbiljett från Kiruna flygplats runt 5-10 augusti pga det kanske är många som är ute och fjällvandrar då?

Brukar det vara fullbokat?

Jag har inga problem att stanna kvar någon dag eller två i Abisko för att vänta på att få biljett och kunna åka hem. Kan även såklart tänka mig att ta tåget hem om det är omöjligt att få tag på flygbiljetter. Då är väl frågan om det stor åtgång på tågbiljetter runt den perioden.

Om du är flexibel gällande datumen brukar det alltid finnas biljetter, men min erfarenhet är att det är ofta de dyraste som finns kvar. Räkna med upp till 2500:- för flyget.

Själv brukar jag boka någon månad innan och köpa till "flextillägget". Vilket innebär att man kan boka om en dag innan avgång.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Om du är flexibel gällande datumen brukar det alltid finnas biljetter, men min erfarenhet är att det är ofta de dyraste som finns kvar. Räkna med upp till 2500:- för flyget.

Själv brukar jag boka någon månad innan och köpa till "flextillägget". Vilket innebär att man kan boka om en dag innan avgång.

Ok tack då vet jag!
Lika bra att boka med lite flex då!
:)

Jag bokade ombokningsbar tågbiljett istället så den här frågan är väl oväsentlig för mig nu men det kanske är någon annan som är intresserad av frågan förstås.

Just den perioden är det Fjällräven Classic, flera tusen vandrare flyger och åker tåg till/från Kiruna.

Om det är fullbokat vet jag inte men mycket folk är det.

Tur att jag fixade tågbiljetter då!
Tack för infon! Ska hålla utkik efter rävarna!
:D

Går du sträckan Nikkaloukta-Abisko eller omvänt lär du inte missa detta jippo. Massor av folk, funktionärer och helikoptrar. Startdatum från Nikkaloukta är tydligen 5-7 augusti i år när de släpper på många hundra vandrare varje dag. Sedan rör sig jippot norrut mot Abisko i varierande tempo, så om du vill söka lugn och lättare hitta tältplatser försök planera din vandring till andra sträckor eller andra datum;)

Går du sträckan Nikkaloukta-Abisko eller omvänt lär du inte missa detta jippo. Massor av folk, funktionärer och helikoptrar. Startdatum från Nikkaloukta är tydligen 5-7 augusti i år när de släpper på många hundra vandrare varje dag. Sedan rör sig jippot norrut mot Abisko i varierande tempo, så om du vill söka lugn och lättare hitta tältplatser försök planera din vandring till andra sträckor eller andra datum;)

Jag kommer gå från Abisko på Kungsleden ner mot Abiskojaurestugorna innan 5 augusti men kommer gå mot Kårsavagge hållet och sedan vidare tillbaka till Abisko, så beroende på hur många dagar det tar för mig att gå den sträckan så kanske jag kommer träffa på några rävar i Abisko senare.

För mig spelar det ingen större roll om jag träffar på några eller inte eftersom det är min första fjällvandring fast jag ser hellre lite folk på lederna ifall jag behöver fråga något osv. Hoppas på att klara mig helt själv förstås men man vet ju aldrig!

En räv hit eller dit gör inget så länge det inte blir sådan trängsel att man puttas av leden!
:D

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips