Återkoppling från Sarek-tur + tack!

Hej!
Ville bara skriva ett par rader och säga tack till alla er som gav mig tips och info inför min första Sarek-tur! Kom tillbaka igår efter 9 härliga dagar som gett enormt mycket mersmak!

Fick till slut med mig min mamma så det blev ingen ensamvandring. Vår tur gick Ritsem-Akka-Kisuris-Routesvagge-Smaila-Pielavallda-Pastavagge-Sitojaure-Saltoloukta. Vi hade mestadels bra väder med undantag för en dag och en natts oväder kring Smaila.

Vattenståndet var överlag lågt och inga vad vållade några problem. Isbryggan låg tjock över Tjågnåris...jokken (har inte koll på stavningen utan kartan ..) så behövde inte vada den. Såg 2 älgar, varav en med två kalvar, samt mycket fågel. Blomsterprakten på Pielavallda var fantastisk! Mötte 2 + 2 vandrare i Routesvagge och 2 i Pastavagge men det var allt. Båtskjuts från Rinim över Sitojaure fick vi av den samefamilj som har vistet där (070 269 8844), båt från Sitojaurestugorna verkar gå upp till Rinim när det finns vandrare som vill åka i den riktningen mem inte nödvändigtvis annars.

Nästa år blir det en ny tur i några andra dalar -- vi blev verkligen tjusade av Sarek (som så många före oss gissar jag ..). Återigen stort tack för alla tips!

häls,
Charlotte

Rinim..Kuhmunen?

Hej,

Kul att höra att du haft en härlig tur. Om ett par veckor så sticker jag iväg med min flickvän! Vi skall bl.a. gå Pastavagge-Rinim och vidare med båt så jag är intresserad av lite mer detaljer kring hur det fungerar i Rinim och kring telefonnr.

Är det "070-2698844" som gäller numera? På flera hemsidor och i forumet här så anges: "010-2615756"(Fam. Kuhmunen) som nummret att ringa för båttransport från Rinim.

/Hälsn
Oscar

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
Hej!

Stämmer fam Kuhmunen åkte vi med. De har både en "vanlig" och en NMT telefon därav de två numrena, bäst att ta med båda gissar jag. 070 numret var det de gav oss, men jag vet att de hade ett 010 nummer också.

De bor i Rinim hela sommaren (kom upp veckan efter midsommar) och ngn i familjen verkar oftast vara hemma. Vi åkte med Per-Olof, men hans fru kör också båten vid behov. Två vandrare som kom en dag efter oss hade åkt med vänner till paret Kuhmunen så på ngt sätt verkar det alltid ordna sig. Vi hade inte "förvarnat" då vi hade ngra alternativa färdvägar men de var flexibla och hade kört över oss samma kväll om vi velat. Vi valde dock att tälta i sluttningen ovanför samevistet och hade finfin utsikt över Sitojaure, såg bl a en simmande älg, och dröjde oss på så sätt kvar lite i Sarek innan vi till slut var tvungna att bege oss.

Hoppas ni får en fin tur!

Häls,
Charlotte

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips