Åtdragningsmoment på vevarna?

Jag har köpt nya framdrev, krans och kedja till cykeln, de gamla har suttit på sedan den var ny 98. I Haynes handbok står det att de måste dras med momentnyckel till moment enligt tillverkarens rekomendation. Jag hittar inget så pass avancerat i "Owners manual" och jag glömde fråga när jag köpte prylarna. Har även letat på Shimanos hemsida.
Lösa framdrev skulle bli mycket dyrare, om de gick att få tag på som passade, så jag köpte komplett vev med monterade drev. Så det är bara centrumskruven jag behöver dra. Men hur hårt? Måste jag ha momentnyckel?

Är det några speciella åtdragningsmoment till kassetten?

Gary Fisher Nirvana årsmodell 98. Shimanoväxlar.

Jag vet ju inte exakt hur dina prylar ser ut, men på min lågpris-GT från 1999 går det alldeles utmärkt utan momentnyckel. Har man skruvat åt några skruvar i sina dagar klarar man den där också. Dra åt "ganska hårt" men inte så du blir blå. Du kommer antagligen att vilja lossa vevarmen någon gång i framtiden....
Kassetten kräver inga jättemoment. Räfflorna på kassetten och låsringen gör att den inte skruvar upp sig så lätt.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Så överdrivet hårt behöver man inte dra..

Om det knakar eller låter eller glappar när du är färdig så kan du dra lite till, annars så räcker det ju helt enkelt :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips