Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Åsnes Storetind eller Ingstad? behövs det extra platta?
- Trådstartare Rocky Mountain
- Start datum
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Det finns nackdelar med plattor också
Det finns lite baksidor med plattor också. Fördelarna är ju listade så de går jag inte in på. Ju högre bindningen sitter desto sämre turegenskaper. Skidan vrider sig lättare när du går på tur, speciellt Vid lösare snö. Och så kommer bindningen högre och det blir det ännu mer hasa än åka skidor. Det där sista kan jag inte förklara kort i ord - det är mer upplevelsebaserat.
Behöver du plattor ska du ha det. Men det finns inga gratisluncher, inte ens i skidvärlden.
Lycka till!
Tommy
Det finns lite baksidor med plattor också. Fördelarna är ju listade så de går jag inte in på. Ju högre bindningen sitter desto sämre turegenskaper. Skidan vrider sig lättare när du går på tur, speciellt Vid lösare snö. Och så kommer bindningen högre och det blir det ännu mer hasa än åka skidor. Det där sista kan jag inte förklara kort i ord - det är mer upplevelsebaserat.
Behöver du plattor ska du ha det. Men det finns inga gratisluncher, inte ens i skidvärlden.
Lycka till!
Tommy
Åsnes Ingstad
Jag passade på att köpa ett par Ingstad när XXL Sport hade "25%-rabatt-på-allt". Jag provade spannet i butiken. De är väldigt mjuka. Trots att jag väger knappt 70 kg hade jag nästan ingen någon vallazon alls. Och det var de längsta, 210 cm, jag provade (och köpte).
//Bengt
Jag passade på att köpa ett par Ingstad när XXL Sport hade "25%-rabatt-på-allt". Jag provade spannet i butiken. De är väldigt mjuka. Trots att jag väger knappt 70 kg hade jag nästan ingen någon vallazon alls. Och det var de längsta, 210 cm, jag provade (och köpte).
//Bengt
//Bengt
Det verkar variera mkt på Ingstad. Har samma typ fast den vita, CC-modellen. Mina är 190 och jag väger 75 ca. Skidorna har smörelomme/spann så det räcker bra för tur.
Allmänt så kan ju spann variera mellan olika par av samma längd, så lite testande kan löna sig...
//J
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg