Åsnes Storetind eller Ingstad? behövs det extra platta?

Plattor

Jag är ingen expert, men jag kan bara se fördelar med plattor.

Dels ger det en bättre förhöjning mot underlaget rent allmänt.
Dels ger det ett bättre kantställ och tryck mot stålkanterna både vid både nedkörning och då man går på skrå.

Åsnes Storetind

Är skidan just den kompromiss (mellan tur/topptur/telemark) som man leds att tro?

Jag vill gärna höra bra/dåliga erfarenheter. Finns det någon annan skida som lämpar sig bättre (som kompromiss). Madshus & Fischer tycks även ha en del intressanta varianter.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Det finns nackdelar med plattor också

Det finns lite baksidor med plattor också. Fördelarna är ju listade så de går jag inte in på. Ju högre bindningen sitter desto sämre turegenskaper. Skidan vrider sig lättare när du går på tur, speciellt Vid lösare snö. Och så kommer bindningen högre och det blir det ännu mer hasa än åka skidor. Det där sista kan jag inte förklara kort i ord - det är mer upplevelsebaserat.

Behöver du plattor ska du ha det. Men det finns inga gratisluncher, inte ens i skidvärlden.

Lycka till!

Tommy

Åsnes Ingstad

Jag passade på att köpa ett par Ingstad när XXL Sport hade "25%-rabatt-på-allt". Jag provade spannet i butiken. De är väldigt mjuka. Trots att jag väger knappt 70 kg hade jag nästan ingen någon vallazon alls. Och det var de längsta, 210 cm, jag provade (och köpte).

//Bengt

Jag passade på att köpa ett par Ingstad när XXL Sport hade "25%-rabatt-på-allt". Jag provade spannet i butiken. De är väldigt mjuka. Trots att jag väger knappt 70 kg hade jag nästan ingen någon vallazon alls. Och det var de längsta, 210 cm, jag provade (och köpte).

//Bengt

Det verkar variera mkt på Ingstad. Har samma typ fast den vita, CC-modellen. Mina är 190 och jag väger 75 ca. Skidorna har smörelomme/spann så det räcker bra för tur.

Allmänt så kan ju spann variera mellan olika par av samma längd, så lite testande kan löna sig...

//J

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips