åsnes sondre i skidspåren?

Hej!
Jag funderar på att köpa åsnes sondre skidor med ett par turpjäxor. Men hur lätt går det att åka i maskingjorda spår? Skidorna väger 2kg/200cm och har hel stålkant.
Jag har inte tekniken att "springa" med skidorna. Men jag vill inte komma efter mina föräldrar när vi åker tillsammans. De använder vanliga längdskidor men de är inte heller några experter. Skidorna är som bredast 67mm och på åsnes egen hemsida säger de att de ska gå bra att åka i spår.
Hur mycket sämre är det att åka med turpjäxor i spåren jämfört med lättare pjäxor för fartens skull? I det här fallet skulle det vara en pjäxa som heter Alpina BC 850. Håll i tanken mina egenskaper som skidåkare.
Tack för hjälpen!

Jag har ett par Åsnes Sondre (vallningsbara) av lite äldre modell. Använder dem främst på fjället eller i mer ospårad terräng, men även i maskinpreparerade spår på väg till eller ifrån en fjälltur.
Skidornas bredd fungerar bra i preparerade spår, men jämfört med mina smalare motionsskidor är de långsammare i preparerade spår då både skidor och pjäxor är tyngre att åka med samt lite sämre glid pga stålkanterna. Även i lite snävare kurvor kan vara så att den bredare spetsen på skidan kan "skava" mot väggen i de preparerade spåren och bromsa lite (jag är dock lång och skidorna därefter, 210cm).
BC bindningar och pjäxor fungerar bäst i preparerade spår då vare sig bindning eller pjäxsulan är bredare än skidan. Däremot klassiska NN75 bindningar blir betydligt bredare och kan bromsa i preparerade spår. Jag använder BC bindningar och pjäxor på mina Sondre.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips