Mycket svårt att säga hur du och skidorna kommer att fungera ihop, eftersom åkningen är så beroende av din vikt, ev ryggsäcksvikt, skidans spann och framförallt underlaget.
Vissa menar att det är i det närmaste omöjligt att åka på vallningsfria skidor pga det sämre glidet och inte minst ljudet från fjällen när de glider över isigt underlag. Läste en recension i STFs tidning där de menade att den nya tejp-vallan helt kommer att ersätta de vallningsfria skidorna (som de dömde ut totalt).
Själv upplever jag glidförlusten med vallningsfritt som rätt obetydlig när man bär ryggsäck, och jag kan tänka mig att man inte direkt glider bättre med pulka. Visst låter det om skidorna, men det gör det å andra sidan i all snö så fort temperaturen närmar sig -10. Det uppväger i a f för mig nackdelarna med att tvingas släpa på vallor, riskera underfrysning och bakhalt, eller ö h t att behöva j*las med vallorna på kalla skidor i fulväder.
En fördel med vallaskidor är dock att du kan anpassa mängden/längden valla efter hur mycket du bär på ryggen, resp hur dagens åkning ser ut (glida över en sjö=lite valla, kliva upp mot ett pass=mycket valla).