Åsikter om turförslag Lunndörrsfjällen

Hallå där..

Köpte mig en karta. Lantmäteriets Z7 Åre-Vålådalen-Bydalen. Har tidigare gjort mina vandringar/uteliv i Norra dalarna vår och höst då jag är mest skogsmänniska men på sommaren kan jag inte vara i skogen pga alla mygg så tänkte prova på det här med kalfjällsvandringar. Vi snackar nu alltså semestertid ca v.28-32.

Gillar när det är lite folktomt, fotografiskt intressant och utanför leder. Fastnade på kartan för Lunndörrsfjällen och har läst om dom på internet. Verkar vara ett fint område och inte allt för blodigt långt. 65 mil från hemmet till Nordsätern. Har läst några turbeskrivningar på nätet från området men de har alltid utgått från att man inte kommer tillbaka till startpunkt (har ingen aning kanske går att ta buss eller något mellan varje lite by där så kanske inte är något problem vad vet jag.)

Gjorde ett turförslag som först egentligen bara innebar att gå från Nordsätern upp genom Storådörren och ned genom Lill-Lunndörren men tyckte dels att det kanske blev lite kort och dels tycker jag att det ser väldigt intressant ut i området nedanför Bockhammaren, Rensnävet och Mossalassfjället.

Så gjorde om turförslaget och önskar lite åsikter från folk som besökt området.

Start Nordsätern. Följa stigen till Renvaktarstugan. Gå västerut söder om Blåfjället. Ta sikte mellan Mossalassfjället och Rensnävet mot Gråsjön. Ta sig över från Gråsjön till Tronndalen. Topptur Synder-Storådörrfjället ? Tronndalen norrut. Runda och gå söderut. Topptur Nörder-Storådörrfjället ? Gå genom Storådörren. Följa Storån till renvaktarstugan och tillbaka till Nordsätern.

Är det en vandring möjlig att genomföra? Hur många dagar skulle ni lägga ? Hur är det med tältplatser. Är några av vaden kluriga och besvärliga ? Går det att ta de vägarna jag föreslagit tex mellan Molassfjället och Rensnavet och från Gråsjön till Tronndalen ?

Och framförallt. Hur är det med myggen där på kalfjället på sommaren ?

Mvh // Johannes

Edit: Ser nu att det även finns en 1:50 000 karta över området från Calazo. Den kanske är bättre än den jag köpte.
 
Hejsan!

Du kommer helt säkert att få en fin tur. Myggen bruker hålla sig nere i skogen, men ibland (händer inte varje år...) när det är varmt och vindstilla kan de förirra sig upp på kalfjället.

Jag brukar åka tåg och buss, så tar då tillfället i akt att slippa gå tillbaka till samma ställe. I det här området kommer du till Ljungdalen, ramundsberget, Vallbo, Vålådalen, storulvån och storlien med buss / tåg.

Från gråsjån upp mot krönet ner mot tronndalen består av ett blockhav, om jag kommer ihåg det rätt. I själva rensnävet vet jag dock inte. Vill du undvika detta, kan du rakt in i tronndalen. Grytan vid ingången är ganska mäktig. Ner genom tronndalen är det enkel vandring. Du kanske vill korsa tronnan (till östra sidan) ganska högt upp, men det går att komma över även längst ner i princip torrskodd - om det inte är ovanligt mycket vatten.

Om Storådörren tycker jag att den är mäktig att se genom från båda håll, mest norrifrån förståss. Men kanske inte så kul att gå genom. Ett alternativ kan vara att göra en utflykt i den norra delen, kanske i samband med en toppbestigning på Nörder storådörrfjället, och sen gå ner genom Lillådörren istället. Då kan jag rekommender omvägen genom Rensnävet (ja, det finns två....) tillbaka mot renvaktarstugan. Överlag är det enkel vandring och inga besvärliga vad. Lållån är den enda med rejält vattenflöde och där man behöver tänka sig för.

Hur lång tid tar det här? Tja, hur lång tid har du? ;) Men en 4-5 dagar går det nog åt. Jag går själv väldigt långsamt när jag går utanför lederna (6-12km / dag), så att det finns tid för foto, kaffe, sola, meditera....

//Peter
 
Stort tack för ditt svar och input Peter.

Efter dina tips, då jag kan tänka mig att slippa blockhav (kanske inte jättekonstigt) så är nu turen lite modifierad. Från Blåfjället upp mot Bockhammaren och in i Tronndalen. För det är väl den vägen du menar när du skriver rakt in i Tronndalen via grytan vid ingången ?

Sen som du säger göra en topptur/utflykt i norra delen av Storådörren. Har du varit uppe på Nörder ? Svårt att gå upp eller kan man gå i riktning med den bäcken som går upp mot toppen men slutar halvvägs ?

Hittade sen som du sa ett andra Rensnävet när man följt Lillådörren/Lill-Lunndörren. Menar du att det är fint att gå på norra sidan om Rensnävet genom det som verkar heta Rensnävskalet på kartan ? En bäck går där, för att sen följa Storån till Renvaktarstugan igen ?

Tack igen :)

Mvh // Johannes
 
Jepp. Jag hade nog gått från renvaktarstugan nästan rakt västerut, söder om Blåfjället och sedan rakt upp mot ingången till Tronndalen.

Har inte gått upp på Nörder, men enligt kartan verkar det enkelt att gå upp den vägen längs med bäcken.

Man kan följa bäcken genom Rensävsskalet, jag tyckte att det var en väldigt fin passage.

Till Nordsätern tror jag att man bara kommer med bil.

/Peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
erito Turförslag Helags 2dgr, åsikter? Fjällvandring 2
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
alindahl Grövelsjön: Åsikter om rutt? Fjällvandring 6
Glännman Åsikter om tankar kring turer runt Singistugorna Fjällvandring 4
Spelix Vandring Abisko-Caihnavaggihyttene-Ritsem. Synpunkter och åsikter Fjällvandring 20
Lina-Arvid Fjällräven Abisko - åsikter? Fjällvandring 1
Gidenstam åsikter om vägval i bunnerfjäll Fjällvandring 4
JenDahl "Kvikkjokk - Staloluokta för nybörjare" åsikter? Fjällvandring 9
_Mats_ Åsikter? Katterjokk till Nikkaluokta v28/29 Fjällvandring 2
eyck Åsikter om Sarekrutt Fjällvandring 10
Per J Många åsikter! Fjällvandring 0
Glimmerstigen Vada Siellajohka eller annat trevligt turförslag Fjällvandring 1
Promenerik Sarek+Padjelanta turförslag Fjällvandring 3
Stendunken Turförslag geirangerfjorden Fjällvandring 3
Fjällfantast Sarek, fråga om turförslag. Fjällvandring 27
mkruse Västra Padjelanta - turförslag Fjällvandring 9
mindful Turförslag Fjällvandring 6
Struntprat Sarekvandring tidigt i juli - turförslag Fjällvandring 14
avsl_22-07-26 Lagom vandring för ensamvandrare - turförslag? Fjällvandring 17
nysen Turförslag i jämtlandsfjällen Fjällvandring 3
nicko_ Era bästa tips och turförslag för jämtlandsfjällen Fjällvandring 11
leaska Turförslag! Med hund. Fjällvandring 8
GMauritzson Turförslag Abisko Juli? Fjällvandring 6
dallan Turförslag: Norra Jämtland eller Södra Lappland Fjällvandring 13
shiloh Turförslag Fjällvandring 8
seww Turförslag utan beroende av transporter Fjällvandring 10
egilviking Jämtlandsfjällen, synpunkter på turförslag Fjällvandring 0
aholmsten Turförslag kring Nikkaluokta Fjällvandring 2
svebban Turförslag v34-35? Fjällvandring 1
pasifiska kresten Turförslag Bunnerfjällen Fjällvandring 0
HikeAndFly Turförslag Suorva - Rapadalen - Saltoluokta Fjällvandring 14
327Karlsson Ännu en tråd om turförslag.. Fjällvandring 15
fidelio Turförslag Fjällvandring 1
shadowfire Turförslag runt Besseggen Fjällvandring 8
Zephyria Kebnekaise 8+2 dagar - turförslag? Fjällvandring 4
avslut120813 Turförslag kring Jostedalsbreen Fjällvandring 0
Slarva Hjälp med turförslag Fjällvandring 5
markus75eriksson Turförslag Lunndörrsfjällen Fjällvandring 7
hommen Turförslag Sarek Fjällvandring 7
egilviking Turförslag Östra Jämtlandsfjällen Fjällvandring 2
327Karlsson Turförslag 5-6 nätter runt kebnekaise Fjällvandring 21
torb59 Turförslag jämtlandsfjällen Fjällvandring 9
BASKAGGE Turförslag andra halvan Augusti Fjällvandring 6
neverstop Turförslag första gången i Sarek Fjällvandring 14
82-barn 1-veckas turförslag Jotunheimen /Hardangervidda Fjällvandring 15
Erik_Svensson Några turförslag i Sarek. Kommentarer? Fjällvandring 12
kent1234 turförslag Fjällvandring 8
Fjällarne Turförslag Artfjället Fjällvandring 10
NorthernLight Turförslag Padjelantaleden? Fjällvandring 16
victor.berglund Kebnekaise i början av april - utrustning, turförslag och erfarenhet? Fjällvandring 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...